Nederlanders voorop met vergelijken alles-in-1-pakketten op de tablet


AMSTERDAM, 20151223 -- Nu steeds meer Nederlanders over zijn gestapt naar een zogenaamd alles-in-1-pakket, waarin meerdere telecomdiensten zijn gebundeld, is er ook een significante toename in het online vergelijken van alles-in-1-pakketten te meten. Volgens de meest recente Google Consumer Barometer is het daarbij vooral de tablet die steeds vaker wordt gebruikt om alles-in-1-pakketten te vergelijken.

De opkomst van het alles-in-1-pakket

Volgens de meest recente Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn zes miljoen van de kleine zeven miljoen Nederlandse internetaansluitingen onderdeel van een alles-in-1-pakket. In deze pakketten wordt een breedband internetaansluiting veelal gecombineerd met vaste telefonie en (digitale) televisie. 

Een recente ontwikkeling is dat consumenten daarbij steeds vaker voor een zogenaamde quad play (4-in-1) bundel kiezen waar ook mobiele telefonie aan is toegevoegd. In een jaar tijd is het aantal quad play bundels zelfs verdubbeld. Een andere interessante ontwikkeling uit de monitor is de gestage toename van glasvezel aansluitingen, die vooral marktaandeel weg lijken te snoepen bij internet via kabel.

Het beste alles-in-1-pakket vinden

De groei in consumenten die kiezen voor een alles-in-1-pakket hebben de verschillende aanbieders van internet en tv gemotiveerd om het aanbod van verschillende pakketten in de afgelopen jaren flink uit te breiden. Naast de internetaansluiting wordt daarbij vooral geconcurreerd op prijs, televisieaanbod en digitale televisie features.

Voor de consument is het daarmee echter niet inzichtelijker geworden, die veelal door de bomen het bos niet meer ziet. De match tussen consument en het juiste alles-in-1-pakket is daarmee lastig gelegd. De Nederlandse consument is echter een ster in het online vergelijken van zijn potentiële aankopen, zoals blijkt uit de jaarlijkse Consumer Barometer van Google

De Google Consumer Barometer 2015

Volgens de zoekgigant gebruikt in 2015 maar liefst 75 procent van de Nederlandse gebruikers het internet om de opties en prijzen van diensten zoals verzekeringen, alles-in-1-pakketten en dergelijke te vergelijken. 88 procent van de Nederlandse internetgebruikers vergeleek deze opties op de computer, 17 procent gebruikte daarvoor een tablet en 9 procent vergeleek alles-in-1-pakketten of andere potentiële aankopen via de smartphone.

Nederland is daarmee op het gebied van tabletgebruik een internationale uitschieter. Niet verwonderlijk, want volgens dezelfde Barometer is het tabletgebruik door 58 procent van de ondervraagden in Nederlander hoger dan waar dan ook ter wereld. Enkel Noorwegen komt enigszins in de buurt met 54 procent van de bevolking dat in het dagelijks leven een tablet bezit of gebruikt.

De voordelen van het vergelijken van alles-in-1-pakketten

Het gebruik van een onafhankelijke vergelijkingssite voor alles-in-1-pakketten is voor de consument veelal meer dan simpelweg de laagst mogelijke prijs betalen. Door het almaar groeiende aanbod is het voor een consument vaak lastig om duidelijk te krijgen welke keuzes er beschikbaar zijn in de regio. Vergelijkingssites maken al deze informatie inzichtelijk en staat consumenten toe te vergelijken op die kenmerken die zij persoonlijk interessant vinden.

Voor consumenten die nog niet precies weten wat ze willen of nodig hebben, kunnen vergelijkingssites een informerende rol vervullen. Zo leert de consument bijvoorbeeld hoe snel zijn internetaansluiting nou eigenlijk moet zijn om de nieuwste on-demand video's te streamen of hoeveel mobiele data hij of zij nodig heeft om regelmatig Whatsapp berichten te verzenden en te ontvangen.

Kijkend naar de gegevens over het gebruik van vergelijkingssites is het waarschijnlijk dat in 2016 consumenten nóg vaker gebruik zullen maken van deze sites om het juiste alles-in-1-pakket te vinden. Een ontwikkeling die uiteindelijk goed zou moeten zijn voor de consument en voor zijn portemonnee.