Twee op de drie Nederlanders ervaart kerststress
AMSTERDAM, 20151223 -- Bijna twee op de drie Nederlanders ervaart de periode voor Kerst gevoelens van stress, zo blijkt uit onderzoek van MrKortingscode.nl in samenwerking met Panelwizard onder 523 Nederlanders. De grootste bron van stress blijkt financieel van aard. Bijna 1 op de 4 (23%) Nederlanders geeft aan dat kerst naar hun mening teveel geld kost, waardoor zij stress ervaren. Daarnaast is het doen van inkopen voor de kerstdagen (20,9%) en het zich verplicht voelen tot het versturen van kerstkaarten (19,6%) een veelvoorkomende bron van de zogenaamde kerststress.
Om kerststress te vermijden geeft 69% van de respondenten aan extra alert te zijn op eventuele kortingen en aanbiedingen. 45% geeft aan hier zelfs actief op zoek naar te gaan. Hetzelfde blijkt online te gebeuren: 39% van de respondenten is online actief op zoek naar kortingen om te besparen op kerstinkopen.
Frank Abrahams, beheerder van MrKortingscode.nl:"Deze trend is ook duidelijk op onze website zichtbaar. We zien jaar op jaar een groei van zo'n 20 tot 40% van het aantal bezoekers en verkopen tijdens de kerstperiode, dit onderschrijft ons gevoel dat mensen met name tijdens de kerstdagen extra behoefte hebben aan kortingen."
Minder aankopen doen geen optie
Het doen van minder of geen aankopen tijdens kerst is voor veel mensen geen optie, 84% geeft aan dat sociale druk en verwachtingen van familie en vrienden hun ertoe doen besluiten niet te besparen op de hoeveelheid aankopen.