Duitsland investeert in batterijtechnologie voor elektrisch rijden
Gepubliceerd op: 21 december 2015 | Gewijzigd op: 22 december 2015
De Duitse overheid gaat de komende 3 jaar naar verwachting EUR 740 miljoen investeren in batterijtechnologie. Ze ziet dit als een strategische investering in de toekomst van de Duitse auto-industrie. Dit biedt kansen voor Nederlandse bedrijven.
Het doel van de Duitse overheid is om in 2020 1 miljoen elektrische auto's op de weg te hebben. Dat zijn er nu nog maar 45.000, dus heeft men nog een lange weg te gaan. Vanuit het Duitse perspectief zit het probleem vooral in de batterijcel. Duitse autoproducenten willen hun technologische achterstand inhalen en deze batterijcellen weer in Duitsland gaan produceren.
Kansen voor Nederlandse bedrijven
Nederland heeft met zijn 60.000 elektrische voertuigen een voorsprong op Duitsland. Nederland heeft meer ervaring hoe je slimme laadoplossingen thuis en bij leaserijders kunt aanbieden. Duitse belangstelling voor Nederlandse expertise is heel concreet. Zo heeft een Nederlands-Duits consortium een concessie gekregen voor het plaatsen en beheren van (in eerste instantie) 220 laadpalen. Ook gaan Nederland en Duitsland samen optrekken in Brussel op het gebied van interoperabiliteit van laadsystemen, waardoor klanten bij laadpalen van verschillende producenten een auto kunnen opladen.
Meer informatie
Eelco van der Eijk, Innovatieraad Berlijn E eelco-vander.eijk@minbuza.nl
Het IA-Netwerk verbindt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken kennis over internationale innovatieve ontwikkelingen en daaraan gerelateerde trends aan Nederlandse bedrijven, kennisinstituten en overheden.