Clienten tevreden over dienstverlening in het kader van de Wmo


Johan van Kalmthout

Het college is op grond van de Wmo verplicht om jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Onlangs is een onderzoek over de 1e helft van 2015 afgerond. Hierbij zijn bij 135 personen die een aanvraag hebben ingediend voor een Wmo-voorziening enquetes afgenomen. Van dit onderzoek
is een rapportage opgesteld. De meeste mensen geven aan tevreden te zijn over de wijze waarop ze geholpen zijn en met de oplossing die is gevonden.

In veruit de meeste gevallen heeft de client over een ondersteuningsvraag een gesprek bij Vraagwijzer of thuis gehad. In de overige gevallen is er telefonisch contact geweest. De respondenten geven aan het gevoel te hebben dat er in de volle breedte naar hun ondersteuningsvraag en situatie
wordt gekeken. De meeste clienten hebben een maatwerkvoorziening gekregen. In andere gevallen is gekeken naar algemene voorzieningen of oplossingen in het eigen netwerk. De meeste mensen zijn tevreden over de gekozen oplossing. Ontevredenheid komt vooral terug blij clienten die niet (geheel)
hebben gekregen wat zij vroegen of verwachten. Over het algemeen begrijpt men wel waarom de gemeente tot een bepaalde keuze komt.

Wmo
Sinds 1 januari 2015 is de gewijzigde Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht. Deze wet moet ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en kunnen meedoen in de samenleving. De gemeente biedt daarbij ondersteuning wanneer dit zelf of geholpen door
familie, vrienden of bekenden niet lukt.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te vinden.