IJzersterk argument Van Rooijen over pensioenen

Martin van Rooijen, senator voor 50PLUS, heeft in de Eerste Kamer een ijzersterk argument gebruikt bij het behartigen van de belangen van gepensioneerden. "Pensioen is inkomen uit vroegere dienstbetrekking en dus ook inkomen uit arbeid. Pensioen en loon moeten daarom gelijk behandeld worden","zei hij.

Bij de behandeling in tweede termijn van het Belastingplan 2016, maandag 21 december in de Eerste Kamer, kreeg Van Rooijen de staatssecretaris zo ver dat deze toegaf dat ouderen er in de afgelopen jaren op achteruit zijn gegaan, onder meer door kabinetsmaatregelen. Martin van Rooijen greep in het debat in de Senaat terug op Artikel 10 van de Loonbelasting 2015. Dit artikel luidt als volgt: Loon is al hetgeen uit een dienstbetrekking of een vroegere dienstbetrekking wordt genoten.

Van Rooijen daarover: "Uit deze tekst, die ook integraal deel uitmaakt van de Wet op de Inkomstenbelasting, blijkt dat inkomen uit een vroegere dienstbetrekking ook loon is. Inkomen uit tegenwoordige en vroegere dienstbetrekking worden gelijk behandeld. Pensioen is ook inkomen uit vroegere dienstbetrekking en dus ook inkomen uit arbeid. Het is uitgesteld loon. Er is dus op grond van artikel 10 geen rechtsgrond tot een andere behandeling. Anders gezegd: de wet maakt geen onderscheid naar leeftijd en geeft geen leeftijd aan als grens voor een ander regime. Men kan pensioen niet anders behandelen omdat het arbeid uit het verleden is."

De 50PLUS-senator wees erop, dat de heffingskortingen voor werkenden veel hoger zijn dan voor ouderen, AOW'ers. Het totaal van de heffingskortingen is voor werkenden 3300 euro hoger dan voor ouderen bij een inkomen van 20 mille en 3700 euro hoger bij een inkomen van 40 mille. Dit is exclusief de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2800 euro In de periode 2015-2017 is de arbeidskorting gestegen met 1100 euro voor een inkomen van 20 mille. De ouderenkorting steeg niet.

De 50PLUS-fractie vroeg eerder aan het kabinet naar de rechtvaardiging van deze verschillen, maar de gegeven antwoorden overtuigden in het geheel niet overtuigd, integendeel. Van Rooijen: "Het antwoord in de eerste termijn was dat de werkenden van nu de ouderen van de toekomst zijn. Dat is een open deur. Ik herhaal: de ouderen van nu zijn de werkenden van toen. Er worden ook andere argumenten aangevoerd om de voordelen aan de werkenden te geven en niet aan de ouderen en die in de kern alle neerkomen op de stelling dat werkenden tijdens hun levensloop gefaciliteerd moeten worden om de welvaart op te bouwen, hun welvaart. Werkenden werken en bouwen welvaart op. Een hogere arbeidskorting leidt tot meer banen. De Inkomstenbelasting mag niet gedegradeerd worden tot een banenmachine in plaats van inkomstenmachine voor de Staat."

Van Rooijen ging ook in op het nieuwe argument van de staatssecretaris dat de heffingskortingen veel hoger zijn omdat de AOW'ers geen AOW-premie betalen. Hij wees er opnieuw op dat de AOW een volksverzekering is en de AOW-premie geen belasting. "Als we alleen naar de belasting kijken zonder de AOW-premie dan betalen de ouderen veel meer belasting dan de werkenden. Zij betalen ook nog de zorgpremie van 5,5% die de werkenden niet betalen. En werkenden hebben sinds 2013 een onbelast loon voor de zorgpremie die werkgever voor hen betaalt." Volgens de 50 PLUS-fractie in de Senaat worden de rechten van ouderen wel degelijk afgepakt en beperkt en worden steeds meer grote financiele rechten voor de werkenden geschapen.

Martin van Rooijen wees er nogmaals op dat de ouderen in de periode 2010-2016 er 7 tot 12% op achteruit zijn gegaan. Er was slechts een verhoging van telkens enkele euro's, terwijl huren, eigen risico, zorgpremie en dergelijke veel meer stegen. Ouderen kunnen bijna niet meer besparen gelet op de steeds hogere vaste lasten. Dat geluid hoort 50PLUS steeds meer.

50PLUS wil voor ouderen een structureel evenredig aandeel in de gehele lastenverlichting van 5 miljard. Dat is gevraagd in een gesprek met premier Rutte in juni. Hier is voor 100 % niets van terecht gekomen. Er is alleen een reparatie: niet meer afpakken wat eerst afgepakt werd. Van Rooijen: "Ouderen krijgen in 2016 eerst een eenmalige fooi van 140 euro waarvan zij vanaf 2017 weer 90 euro moeten teruggeven. Van die fooi mogen ze dus 50 euro houden. Wat geweldig, maar wij houden niet van fooien. De structurele lastenverzwaring van 500 miljoen gaat gewoon door. Het gaat ons om een structureel evenredig aandeel in de lastenverlichting, zoals ook vastgelegd in de aanvaarde motie-Nagel."

Van Rooijen uitte ook als kritiek dat de huidige kabinetsvoorstellen in strijd zijn met het draagkrachtbeginsel en tot een nog veel grotere aantasting van dat beginsel leiden als reeds het geval was. Zoals dat ook het geval is bij de verschillende behandeling van een- en tweeverdieners. Hij kon tot geen andere conclusie komen dan dat deze voorstellen in strijd zijn met het draagkrachtbeginsel en ook met het daarmede verbonden gelijkheidsbeginsel.

De senator van 50PLUS is steeds verder gesterkt in zijn opvatting dat de voorstellen de toets van de rechtmatigheid niet kunnen doorstaan. Ook het eigendomsrecht kan in het geding komen en leiden tot procedures bij de Nederlandse rechter en daarna bij het Europese Hof in Luxemburg of Straatsburg. 50PLUS vindt na zorgvuldige afweging dat het Belastingplan discriminatie naar leeftijd bevat en niet rechtmatig is.

Van Rooijen schetste nogmaals de financiele positie van de ouderen: geen indexering van pensioenen in de afgelopen 7 jaar en de komende 10 jaar; een verslechtering met 2000 euro, volgens berekeningen van FNV. En wel pensioenkortingen zoals in de metaal met 7%. En een AOW-gat omdat de AOW steeds later ingaat. Alsook geen banen meer voor ouderen die nog geacht worden aan het arbeidsproces deel te nemen.

Het kabinet gaat onverdroten verder op de heilloze en niet rechtmatige weg, vindt 50PLUS. Er is sprake van een flagrante nieuwe discriminatie van de ouderen. Zij krijgen weer geen belastingverlaging. De 50PLUS-fractie eist een gelijke behandeling van werkenden en ouderen en een evenredig structureel aandeel in de 4 miljard verlaging van de inkomstenbelasting. De fractie zal de motie-Van Rij steunen die met name ook opkomt voor een verdere verbetering van box 3 vanaf 2017 voor de kleine spaarder, onder wie veel ouderen. Samen met Van Rij diende Van Rooijen een motie in om de ouderenkorting vanaf 2017 structureel te handhaven op het niveau van 2016. Hij sloot af met de opmerking dat de pensioenen in 2016 geindexeerd moeten worden.