Sluisleidingcentrum IJmuiden nu officieel buiten gebruik

Sluisleidingcentrum IJmuiden nu officieel buiten gebruik

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 18 december 2015- Laatste update: 18 december 2015 16:56 uur

Het Sluisleidingcentrum (SLC) IJmuiden gaat wijken voor de bouw van de nieuwe, grote zeesluis. Maar de belangrijke functies van het SLC moeten natuurlijk in de toekomst ook uitgevoerd worden. Eerder werd de bediening van de Noordersluis al verhuisd, en begin november is ook de laatste grote stap gezet. Het deel van het walradarsysteem dat vanuit het SLC opereerde, is toen succesvol overgeplaatst naar locaties in de omgeving. Daarmee heeft het gebouw nu officieel geen functie meer voor de scheepvaart en is het klaar om gesloopt te worden.

Laatste stap

`In september werd een andere belangrijke functie van het SLC al verplaatst, namelijk de bediening van de Noordersluis' vertelt Bas van Dijk, projectmanager van de hoofdaannemer Saab Technologies BV. `Het overzetten van het walradarsysteem, dat bestaat uit zenders en ontvangers van radars en marifonie, vormt een laatste grote stap om het SLC buiten werking te stellen. Wat nu nog rest is vooral het papieren dossier. Uiteindelijk worden delen van het eiland waar het SLC op staat afgegraven, om plaats te maken voor de nieuwe, grote zeesluis.'

Meten is weten

Het vinden van nieuwe locaties voor de zenders en ontvangers was zeker geen kleinigheid. `We hebben voorafgaand aan de verhuizing en ook daarna heel wat getest', aldus Van Dijk. 'Je moet natuurlijk zeker weten dat het walradarsysteem minstens even goed functioneert als voorheen. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld een zogenaamde vaartest uitgevoerd. Dat houdt in we van Castricum naar Zandvoort zijn gevaren in een boog van 12 nautische zeemijl, zo'n 30 kilometer. Onderweg hebben we vanaf het schip op verschillende punten het bereik van de marifoon gemeten. En wat bleek? Dat was zelfs beter dan voorheen!'

Communicatiesysteem voor scheepvaart

De beelden die de radarmasten maken zijn bestemd voor Havenbedrijf Amsterdam. `Het walradarsysteem zorgt ervoor dat wij weten waar schepen zich bevinden en waar ze naartoe gaan' legt verkeersleider Martin Bish uit. `Er zijn in de omgeving van het SLC drie nieuwe radarmasten geplaatst om de oude te vervangen. Die worden onderdeel van een groter geheel: de signalen van alle radars vormen samen een totaalbeeld van het Noordzeekanaal. De beelden overlappen met elkaar, wat wel zo veilig is, want als er een mast uitvalt blijven we het overzicht houden.' Ook van de vanuit het SLC overgeplaatste marifoonantenne maakt het Havenbedrijf gebruik. `Een goede marifoonverbinding is belangrijk voor de verbale communicatie tussen verkeersleiding en scheepvaart. Daarmee zorgen we dat het verkeer vlot en veilig wordt afgewikkeld.'

Ervaring van de verkeersleiding

Maar wat merken de verkeersleiders eigenlijk van de nieuwe masten? `Om eerlijk te zijn vrij weinig', bekent Bish. `Maar dat is voor ons juist de bedoeling: zo kunnen wij ons werk ononderbroken blijven uitvoeren. Dat de verhuizing geruisloos is verlopen, betekent dat alles goed is gegaan!'