Gemeente Leiden: Max Bögl wint aanbesteding spooronderdoorgang Kanaalweg
vrijdag, 18 december 2015
Artist impression van de spooronderdoorgang die op de Kanaalweg komt.
Aannemersbedrijf Max Boegl uit Amsterdam gaat de spooronderdoorgang op de Kanaalweg bouwen. Dat is het resultaat van de aanbesteding die de gemeente Leiden en ProRail hebben uitgezet. Vooral de plannen van Max Boegl voor hinderbeperking en veiligheid tijdens de bouw, en de geoffreerde prijs gaven de doorslag.
Robert Strijk (wethouder Bereikbaarheid): "Alle weggebruikers gaan straks onder het spoor door, en hoeven niet meer te wachten op passerende treinen. Dat verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid op de Kanaalweg. Bovendien maakt dit de weg vrij voor een hogere frequentie van treinen op het spoor van Leiden naar Utrecht."
Start bouw zomer 2016
De aannemer ontwerpt en bouwt een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers, auto- en treinverkeer. Max Boegl start in de zomer van 2016 met de bouw van de spooronderdoorgang op de Kanaalweg, en levert het project eind 2017 op. Voorafgaand aan de bouw worden tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen zoals een omleiding tijdens de ochtend- en middagspits.
Snel en veilig
De spooronderdoorgang vervangt de huidige spoorwegovergang Leiden - Utrecht en de fiets-voetgangersoversteek naar de Kanaalbrug. Hierdoor kunnen de veiligheid en doorstroming van het verkeer worden verbeterd. Op termijn kunnen meer treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht gaan rijden. Bij de aanleg van de onderdoorgang op de Kanaalweg wordt meteen het wegdek vanaf de Lorentzkade tot aan de Plantijnstraat vernieuwd, onder andere met geluidsreducerend asfalt.