Scholen vragen uitgeverijen metadata te gebruiken in lesmateriaal

Steeds meer scholen combineren lesmethodes, zodat lessen beter afgestemd worden op individuele leerlingen. Hiervoor is het nodig dat zogenaamde metadata gebruikt worden. In diverse versnellingsvragen komt de vraag naar metadateren van leermateriaal naar voren. Het Doorbraakproject Onderwijs en ICT maakte er een filmpje over.

Metadata zijn nodig om te kunnen varieren en om inzicht te krijgen in de voortgang van een leerling. Dat zijn gedetailleerde beschrijvingen van leermiddelen waarin onder andere staat beschreven op welke leerdoelen het leermateriaal inspeelt en voor welk niveau het leermiddel geschikt is. In verschillende versnellingsvragen komt de vraag naar het metadateren van leermateriaal naar voren. Versnellingsvragen zijn vragen waar diverse schoolbesturen tegenaanlopen bij de ontwikkeling of implementatie van ICT in het onderwijs.

Het Doorbraakproject Onderwijs en ICT heeft een filmpje gemaakt over dit onderwerp. In een compilatie komen scholen aan het woord die een versnellingsvraag hebben ingediend of ondersteunen.