Provincie Zuid-Holland trots op openstelling A4 Delft-Schiedam
Gedeputeerde Floor Vermeulen en minister Melanie Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn vandaag om 19.30 uur aanwezig bij de openstelling van de A4 tussen Delft en Schiedam.
Over het traject, waar sinds de jaren '50 over gesproken en gepland is, rijden eindelijk auto's. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de provincie Zuid-Holland, die begin van deze eeuw het initiatief nam om de impasse rond het stukje snelweg te doorbreken. Toenmalig gedeputeerde
Marnix Norder bracht alle partijen en belangen bij elkaar in een initiatief om niet alleen in 7 km snelweg te investeren, maar in 7 km^2 gebied rond de A4.
Belangrijke schakel
Vermeulen is blij met de openstelling van de A4 Delft-Schiedam. "Als gedeputeerde Verkeer en Vervoer heb ik uitgekeken naar het moment dat automobilisten dit stuk snelweg kunnen gaan gebruiken. Mijn voorgangers hebben er hard aan gewerkt om dit project tot een goed einde te brengen."
"Deze snelweg is een belangrijke schakel in de ambitie van de provincie Zuid-Holland om de best bereikbare provincie te worden. De weg is zorgvuldig ingepast in het landschap van Midden-Delfland, met een gedeeltelijk verdiepte ligging en een landtunnel. Bovendien hebben we, samen met heel veel
partijen, fors geinvesteerd in het kwaliteit van het gebied rondom de A4."
Impasse doorbreken
Nadat de Tweede Kamer het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam in 1976 had afgewezen, laaide het debat telkens op. Werkgevers wezen op het economisch belang van doorstroming, Den Haag en Rotterdam wilden af van de files op de A13, maar de tussenliggende gemeenten wilden het laatste
stukje groen in hun buitengebied niet opgeven. Marnix Norder heeft in 2001 als gedeputeerde van Zuid-Holland het initiatief genomen om met alle bestuurlijke en maatschappelijke organisaties te praten over de randvoorwaarden die nodig waren als de A4 zou worden aangelegd.
IODS
De provincie nodigde voor- en tegenstanders uit. "Omdat een boer niet zo gemakkelijk praat als een bestuurder, liet ik iedereen tekenen hoe ze het gebied van zeven bij zeven kilometer wilden hebben", zegt Norder. "Het plan paste op twee A4'tjes. De meters rapporten kwamen pas later. Ik
constateer dat van die plannen 90 procent is uitgevoerd."
Alle partijen gingen samenwerken in een programma, de Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS). Gelijk met de aanleg van de Rijksweg werd geinvesteerd in de kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam en Vlaardingen. Er is extra natuur gekomen; er zijn
vele recreatieve voorzieningen aangelegd en opgeknapt; verspreid liggende kassen hebben plaats gemaakt voor mooi polderlandschap en de melkveehouderij kreeg impulsen voor een duurzame, economisch gezonde bedrijfvoering.
Publieksdag A4
Voordat de auto's over het asfalt zoeven, kregen afgelopen zaterdag wandelaars en fietsers nog een laatste kans om op de A4 te komen. De Publieksdag trok ruim 6000 bezoekers. De dag begon met het hardloopevenement A Run 4 Fun, georganiseerd door de provincie Zuid-Holland. Ruim 1500 hardlopers
namen deel aan de run. Vervolgens konden de bezoekers wandelen en fietsen over de nieuwe snelweg. Vele wielrenners reden een persoonlijk record. Ook bekeken velen de tunnel van binnen. Dit weekeinde zal de weg ook voor gemotoriseerde voertuigen te bewonderen zijn.