Iconen geven duidelijkheid over dekking polis
15 december 2015 , Federatie
Iconen geven duidelijkheid over dekking polis
Verzekeraars moeten vanaf 1 januari 2016 standaard iconen weergeven bij de vijftien meest gangbare verzekeringen, waaronder de autoverzekering. Deze zogenoemde Verzekeringskaarten moeten het voor consumenten duidelijker maken wat een verzekering wel of niet dekt.
Dat heeft het Verbond van Verzekeraars bepaald naar aanleiding van een onderzoek door GfK, in opdracht van het verbond, waaruit blijkt dat consumenten veel belang hechten aan eenvoudige en duidelijke informatie over verzekeringen. De verzekeringskaarten voorzien volgens algemeen directeur
Richard Weurding van het verbond duidelijk in een behoefte. "Weten wat een verzekering wel en niet dekt op het moment dat je een polis sluit is van groot belang om teleurstelling later te voorkomen."
Inzicht
Directeur Bart Combee van de Consumentenbond heeft de eerste verzekeringskaart in ontvangst genomen en spreekt van een "belangrijke vernieuwing, die de klant een veel beter inzicht geeft in wat gedekt is. Hiermee doet de sector echt iets aan de klacht over kleine lettertjes."
Orientatie
De digitale verzekeringskaarten komen in beeld zodra een klant zich op een verzekering orienteert. Het is de bedoeling dat de kaarten (waarop je kunt doorklikken voor meer informatie) ook behulpzaam zijn bij gesprekken met adviseurs over complexere producten. De kaarten worden in de loop van
volgend jaar ingevoerd. Het Verbond gaat in de loop van 2016 ook kaarten ontwikkelen voor minder gangbare verzekeringen.