Bewegwijzering en fietsnetwerk geoptimaliseerd


Geplaatst: 17-12-2015

Lelystad is een gastvrije en toegankelijke stad voor bewoners en bezoekers. Hierbij spelen de bewegwijzering en het fietsnetwerk in de stad een belangrijke rol.

Schaduw van fietser

Beheren

Om de aantrekkelijkheid te behouden en te vergroten heeft het college de visie op Bewegwijzering en de Kadernota Hoofdfietsnetwerk vastgesteld. De raad wordt voorgesteld om de kaders binnen de beide documenten vast te stellen. Met deze besluiten wordt niet alleen invulling gegeven aan de
wettelijke taken, maar ook aan het duurzamer, doelmatiger en efficienter beheren van de bebording.

Herkenbaar, gestandaardiseerd en consistent

Gemeente Lelystad heeft als wegbeheerder de taak om te zorgen dat de bewegwijzering goed wordt uitgevoerd en actueel blijft. Op dit moment zijn verschillende soorten bewegwijzering in Lelystad aanwezig, die voor weggebruikers als verwarrend worden ervaren. Uitgangspunt voor Lelystad is een
herkenbaar, gestandaardiseerd en consistent bewegwijzeringssysteem, aansluitend op het landelijke systeem. Door uniforme en herkenbare borden te gebruiken worden de routes naar de bestemmingen en de vindbaarheid vergroot, waardoor de gewenste doorstroming en verkeersveiligheid ontstaat.
Gebruikers worden immers niet meer afgeleid door zoekgedrag, waardoor onveilige verkeerssituaties kunnen ontstaan. Daarnaast wordt de attractiviteit van bestemmingen vergroot door de invoering van de toeristische bewegwijzering (de bruin-witte borden), omdat het voor weggebruikers een
herkenbare aanduiding is voor een toeristische bestemming.

Hoofdfietsnetwerk binnen bebouwde kom

In juni 2015 heeft het college de visie `Fietsen in Lelystad' vastgesteld. Gezien het feit dat de geldende kaders uit 2005 deels zijn gewijzigd, worden deze opnieuw door de raad vastgesteld. Het gaat hierbij om kaders met betrekking tot vindbaarheid, herkenbaarheid en veiligheid. Tevens wordt
het nieuwe hoofdfietsnetwerk binnen de bebouwde kom vastgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met 3 doelgroepen:

* De lokale fietser; kwalitatief goede en snelle routes aan te bieden tussen de diverse bestemmingen binnen de stad;
* De interlokale fietser; kwalitatief goede en snelle routes aan te bieden door (of langs de randen van) de stad;
* De recreatieve fietser; kwalitatief goede (en snelle) routes aan te bieden langs/naar toeristische gebieden dan wel gebieden of objecten met een regionale aantrekkingskracht.

Op deze wijze wordt een samenhangend netwerk gerealiseerd.