Ouders laten hun kind steeds later starten met alcohol
PERSBERICHT
Ouders laten hun kind steeds later starten met alcohol
DORDRECHT, 16 december 2015 – Oud en Nieuw komt er weer aan en dat betekent in veel gevallen champagne bij de jaarwisseling. Maar hoe zit dat met kinderen onder de 18 jaar? Laten ouders hun minderjarige kinderen toch een slokje proeven of een glaasje meedrinken thuis, of houden ze vast aan de regels die op andere momenten ook gelden? Uit nieuw onderzoek blijkt in ieder geval dat een groeiend aantal ouders in de regio Zuid-Holland Zuid vindt dat hun kinderen op steeds latere leeftijd alcohol mogen drinken. Ook zijn zij van mening dat alcohol steeds moeilijker te verkrijgen is in de supermarkt voor jongeren onder de 18 jaar. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse enquête onder ouders van kinderen tussen de 13 en 14 jaar oud in de regio.
Eerste glas met 17,9 jaar Voor het eerste glas alcoholische drank vinden ouders een gemiddelde leeftijd van 17,9 jaar verantwoord. Dat was in 2009 nog 17,2 jaar. De leeftijd waarop ouders het goed vinden dat hun kind drinkt, ligt dus steeds hoger. Dit sluit goed aan bij de verhoging van de leeftijdsgrens voor verkoop aan en bezit van alcohol, die in 2013 is verhoogd van 16 naar 18 jaar. Gemiddeld vinden ouders de leeftijd van 16,4 jaar een verantwoorde startleeftijd voor het eerste slokje alcoholische drank. In 2009 was dit nog gemiddeld 15,7 jaar.
Alcohol in de supermarkt
In de periode 2009-2013 was nog ruim twee derde van de ouders (64-72%) van mening dat alcohol in de supermarkt nog veel te gemakkelijk te verkrijgen was voor jongeren. Inmiddels is dat percentage gedaald tot 50%. De daadwerkelijke verkrijgbaarheid van alcohol in supermarkten voor jongeren is inderdaad moeilijker geworden. Uit mystery shopping onderzoek blijkt dat supermarkten bij 82% van de aankooppogingen door een vijftienjarige de wet goed naleeft. Bij slijterijen, horeca, sportkantines en cafetaria was de naleving minder goed.
Ouders cruciale doelgroep
Binnen het programma Verzuip jij je Toekomst?! is 'bewustwording' een van de drie pijlers waarop is ingezet in de afgelopen zeven jaar. Die bewustwording is niet alleen bij de jongeren zelf, maar óók bij hun omgeving erg belangrijk. Ouders van jongeren zijn een belangrijke doelgroep in de aanpak van het programma. Zo zijn er ouderavonden georganiseerd en allerlei acties gehouden om de bewustwording rond het onderwerp te vergroten. "Het is mooi om te zien dat dit resultaat heeft; dat de bewustwording bij ouders vergroot is en dat steeds meer alcoholverkooppunten, zoals supermarkten, zich aan de NIX18-regelgeving houden", aldus Dirk van der Borg, bestuurlijk trekker van het alcoholpreventieprogramma.
Enquête
Voor dit onderzoek is een enquête gehouden waarin 474 ouders ondervraagd zijn over alcohol en opvoeding. Het onderzoek is een herhaling van dat uit 2009, 2011 en 2013.