Nieuwe privacywet zorgt voor gelijk speelveld voor bedrijven in Europa


16 December 2015

Amsterdam, 16 december 2015 - Het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van Ministers hebben op 15 december overeenstemming bereikt over de nieuwe Europese privacywet. De wet wordt in januari formeel goedgekeurd en gaat in vanaf 2018. DDMA, brancheorganisatie voor data-driven
marketing, is positief. Directeur Diana Janssen: `We zijn blij dat er een akkoord is over zo'n fundamenteel pakket regels.'

Gelijk speelveld
Diana-JanssenOp dit moment zijn er in de Europese Unie achtentwintig verschillende regelgevingen op het gebied van privacy. Het nieuwe akkoord zorgt voor een set privacyregels die voor alle leden gelden. Volgens Jan Phillip Albrecht, onderhandelaar van het Europees Parlement, betekent dit
minder bureaucreatie en zorgt het voor een gelijk speelveld op de Europese markt. Dat is volgens Diana Janssen erg belangrijk: `Onze inzet is altijd geweest: gelijke monniken, gelijke kappen. Hoe het in de praktijk zal werken is nog niet duidelijk, maar dat de regels nu gelden voor alle
organisaties die gebruikmaken van gegevens van Europese burgers is voor een klein land als Nederland cruciaal. Onze bedrijven zijn zo beter in staat om te concurreren.'

Janssen benadrukt daarbij het belang van openheid door bedrijven over de manier waarop zij persoonlijke gegevens inzetten. `Consumenten moeten weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed op uit kunnen oefenen op dit proces. Het is ongelooflijk belangrijk dat dit duidelijk
is.'

Privacy in de boardroom van bedrijven
De DDMA-directeur vindt dat de nieuwe regelgeving ervoor zorgt dat privacy compliance een onderwerp wordt voor de boardroom. `Met een boete van maximaal vier procent van je wereldwijde omzet is privacy compliance een serieus bedrijfsrisico geworden. Dat is een goede ontwikkeling. De digitale
economie is gebaseerd vertrouwen en respect voor privacy is daarbij van groot belang. Daar moet op het hoogste niveau in een organisatie over beslist worden.'

Twee jaar voorbereidingstijd
Hoewel er op donderdag 17 december nog een laatste bijeenkomst in Brussel plaatsvindt, is het vrijwel zeker dat de wet wordt aangenomen. Na de formele goedkeuring in januari hebben bedrijven vervolgens twee jaar en twintig dagen om zich voor te bereiden en de nieuwe regels te implementeren.
Als brancheorganisatie gaat DDMA haar leden daarbij helpen. Janssen: `We starten in 2016 met een uitgebreid voorlichtingstraject. Bovendien hebben wij nu al een privacy- en securitycheck die bedrijven helpt bij het opstellen en uitvoeren van hun privacy- en databeveiligingsbeleid.'