Eerste duiding van de nieuwe Europese privacyregels
Sinds januari 2012 wordt er al gewerkt aan nieuwe, Europese privacyregels die meteen voor heel Europa zullen gaan gelden. Dat heeft dus nogal wat impact. Er is dan ook keihard over gelobbyd en onderhandeld. Maar nu is het (zo goed als) rond. Wat betekent dat voor ons als internetgebruikers?
Laten we beginnen te zeggen dat we de definitieve tekst nog niet hebben gezien. Zodra dat gebeurt zullen we wat meer de diepte ingaan, maar voor nu kunnen we wel alvast de grote lijnen schetsen. We beginnen met de goede punten.
Hoge boetes voor overtreders
Tot nu toe konden toezichthouders niet echt hoge boetes opleggen. Daardoor voelden bedrijven geen noodzaak om zich aan de regels te houden. Maar met de nieuwe regels kunnen alle Europese toezichthouders (zoals in Nederland het College bescherming persoonsgegevens) boetes opleggen tot wel 4%
van de jaaromzet van een bedrijf. En dat kan nogal in de papieren lopen. De consequentie is dat bedrijven veel minder snel het risico zullen nemen om het randje van de wet op te zoeken. Goed nieuws voor de internetgebruiker dus!
Een kader voor alle Europese landen
Toen men aan de nieuwe regels begon was dat om een aantal problemen op te lossen. Ten eerste waren de oude regels niet internet-proof, ze moesten een update hebben. Ten tweede moesten burgers beter beschermd worden. En tot slot waren er in verschillende landen verschillende regels, waardoor er
voor bedrijven en internetgebruikers veel onduidelijkheid was. Dat laatste punt is met deze verordening in elk geval aangepakt - hetzelfde kader geldt straks voor alle partijen binnen Europa.
Overigens zijn er wel onderdelen waarin ruimte wordt gegeven aan landen om zaken op hun eigen manier in te vullen. Maar om hoeveel punten dat gaat, en hoe belangrijk die punten zijn, dat kunnen we pas zeggen als we de definitieve tekst hebben gezien.
Gemiste kans: profiling
Maar er zijn ook nadelen te noemen. De belangrijkste is wat ons betreft het negeren van profiling en big data. Dat is nu te weinig ingekaderd. En dat is echt een gemiste kans, want dat is juist waar het nu in het publieke debat zoveel over gaat en waardoor er veel onrust ontstaat bij
internetgebruikers. Waarvoor worden mijn gegevens gebruikt? Hoe weet ik welk profiel over mij wordt gemaakt? En welke consequenties heeft dat voor mij? Voor de markt is dat wantrouwen ook niet goed. De onderhandelaars hadden hierin duidelijkheid kunnen scheppen, maar hebben dat helaas niet
gedaan. En dat betekent dat deze discussie de komende jaren alleen nog maar vaker en heftiger gevoerd zal worden.