Bloemengroothandel P&VE gaat voor geautomatiseerde productfoto’s


RIJNSBURG, 20151215 -- Bloemengroothandel Paauw & van Egmond BV heeft in samenwerking met haar software leverancier een volledig geautomatiseerd fotoproces ingericht. De gemaakte foto’s worden op de webshop getoond. De webshop is een essentieel onderdeel van het verkoopproces van het bedrijf, in de shop worden bloemen, planten en meer dan 10.000 aanverwante artikelen aangeboden.

Om aan de huidige klantwensen te voldoen heeft het bedrijf haar fotoproces drastisch gewijzigd. Als hoofddoelstelling is de kwaliteit en de uniformiteit van de foto gekozen. Een goede productfoto maakt het verschil bij het kopen van het product. De foto mag en kan niet afwijken van het werkelijke product. Omdat het hier gaat om een dagvers product met vele variatie van kleuren en product-stadia, is een live-foto in de meeste gevallen noodzakelijk.

Het huidige proces bestond uit de volgende stappen: poseren, fotograferen, optimaliseren, koppelen van product d.m.v. scan, verwijderen van product uit fotostudio. Omdat de menselijke factor een te wisselende factor in het proces was, is besloten dit te optimaliseren door het gebruik van een mechanische fotostudio. De eerder genoemde processen binnen de bloemengroothandel gaan in de nieuwe situatie volledig automatisch. Door gebruik te maken van drie camera’s in plaats van één wordt elk product op de juiste afstand en hoek gefotografeerd. Door middel van specifieke software worden tevens overbodige witranden uitgesneden, waardoor foto beeldvullend is en de webshop uniformiteit krijgt.

Na slechts één dag proefdraaien is de studio direct in gebruik genomen. De resultaten liegen er niet om: studio-kwaliteit foto’s, uniform en ‘met de snelheid van het licht’. Bloemenwinkels, groothandels en gekoppelde bedrijven waarderen deze stap enorm, uit de interne enquête onder deze groepen blijkt dat de foto’s beoordeeld worden met een 9, ten opzichte van een 6 in een eerdere enquête.