"Fake-likes" op Facebook ontmanteld

dinsdag 15 december 2015 11:09

Dit is een origineel bericht van Like4you

Haarlem, 15 december 2015 - Onderzoek wijst uit dat een campagne om het aantal Facebook likes te verhogen vooral word ingezet om de suggestie te wekken dat een bedrijf of product groter en populairder lijkt dan deze in werkelijkheid is.

Eerder dit jaar werd duidelijk dat er veel fake Facebookaccounts bestaan. Nep likes zijn afkomstig uit zogenaamde lege accounts en zijn niet bestaande personen. Deze niet bestaande personen beleven, liken en delen niets. Bedrijven die deze nep likes hebben gekocht hebben hun doelstelling niet bereikt. De beoogde groei of merkbeleving werd niet uitgebreid. 'De verkeerde reden,' volgens Sjors Goemans van Like4you.

Nep Facebooklikes zijn goed te herkennen. Nep likes worden voor weinig geld aangeboden en zijn vanuit lege accounts te koop voor circa Euro5,00 per 100 likes, terwijl de prijs van een (echte) kwalitatieve like 20 a 30 cent zou mogen kosten.

Goemans: 'Professionele bedrijven die zich richten op het generen van echte Facebook likes hekelen het slechte imago waar deze dienst hierdoor mee kampt. Zo jammer, want er zijn wel degelijk "echte" likes te koop. Denk aan likes vanuit een specifieke en relevante doelgroep, die waarde toevoegen aan een pagina, account of community, zorgen voor nieuwe en relevante volgers/ klanten/relaties, meer omzet en een grotere naamsbekendheid.'

Like4you, opgericht in september 2015, brengt "Facebook likes kopen" opnieuw onder de aandacht. De site garandeert echte en kwalitatieve likes en richt zich vooral op Facebookgebruikers die zelf aangeven geinteresseerd te zijn in specifieke producten of onderwerpen. Dit garandeert toegevoegde waarde voor de koper van de likes.

'Ons doel, op korte termijn, is om organisaties het nut van echte likes aan te tonen en zo het onderscheid te laten ervaren tussen nep likes en echte likes,' zegt de oprichter van Like4you.nl. 'Op lange termijn willen we bewijzen dat "echte Facebook likes", van grote waarde zijn voor een bedrijf.' Facebook likes zorgen alleen voor groei die ertoe doet als deze uit de beoogde doelgroep afkomstig zijn. 'Daar ligt onze focus: het vinden van Facebookgebruikers die passen bij een merk, product of bedrijf.

*

*

*

*