Senator Nagel: kunnen de mensen rustig slapen?
Nagel mei 2015.jpg1
"De geweldige vluchtelingenstroom is een nagenoeg oncontroleerbare dekmantel. Kan de regering bevestigen dat het Nederlandse volk rustig kan gaan slapen?" Die opmerking maakte 50PLUS-senator dinsdag 15 december bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
"De staatsecretaris schrijft dat het instellen van binnengrenscontroles op dit moment voor Nederland niet aan de orde is maar dat de Koninklijke Marechaussee het mobiel toezicht verscherpt heeft. Acht het kabinet dit in de huidige situatie een voldoende garantie voor zover die gegeven kan worden?", wilde Eerste Kamerlid Nagel weten.
Nagel bracht in herinnering dat 50PLUS steeds gesteld heeft dat de partij voorstander is van een humaan beleid tegenover vluchtelingen, maar dat de bijdragen wel in verhouding moeten staan tot de positie die Nederland als klein en dichtbevolkt land heeft. Juist om ook in de toekomst een dergelijk beleid mogelijk te blijven maken, is het draagvlak van onze overwegend goedwillende bevolking noodzakelijk. "Ons bekruipt weleens de vrees", aldus Jan Nagel, "dat de regering te lichtvoetig met de werkelijke situatie omgaat waardoor het vertrouwen van de Nederlandse bevolking geschaad kan worden. Wat dat betreft vinden wij de argumentatie van de regering vaak vaag en mistig en wij zullen daar enkele voorbeelden van geven.
Senator Nagel bracht vervolgens in zijn betoog onder meer het volgende naar voren:
"In de brief van staatssecretaris Dijkhoff van 11 december aan deze Kamer wordt aangegeven dat de instroomraming voor dit jaar met 25.000 personen is bijgesteld en de bijbehorende meerkosten met ruim een miljard. Maar op de vraag wat de bijstelling voor volgend jaar - en dat begint over twee weken - moet zijn antwoordt het kabinet dat het totaal nog geen inzicht heeft. De staatsecretaris schrijft dat er ontwikkelingen zijn die erop duiden dat er in 2016 meer asielzoekers verwacht kunnen worden vanwege de trendontwikkelingen en de situatie in het Midden-Oosten. Maar anderzijds rekent men zich een beetje rijk omdat er Europese inspanningen zijn om de instroom te beperken. Dat vindt 50PLUS een vreemde zaak, want mocht het aantal vluchtelingen stijgen - en die kans is groot - , dan zullen er toch voorbereidende maatregelen genomen moeten worden. In hoeverre worden die genomen? In de brief wordt gemeld dat in 2014 de keten brede terugkeer bijna 16.000 personen bedroeg. Dat beeld zal in 2015 ongeveer hetzelfde zijn. Is dat in het licht van de sterk toegenomen instroom niet aan de lage kant?"
"Ook het punt van de binnenkomst van mogelijke terroristen in Nederland vinden wij onderbelicht. De geweldige vluchtelingenstroom is een nagenoeg oncontroleerbare dekmantel. Kan de regering bevestigen dat het Nederlandse volk rustig kan gaan slapen? De staatsecretaris schrijft dat het instellen van binnengrenscontroles op dit moment voor Nederland niet aan de orde is maar dat de Koninklijke Marechaussee het mobiel toezicht verscherpt heeft. Acht het kabinet dit in de huidige situatie een voldoende garantie voor zover die gegeven kan worden?"
"Bij dit alles overheerst ook de vraag of de verkiezingsuitslagen die vorige week en afgelopen zondag in Frankrijk bij de regionale verkiezingen bekend werden, geen invloed zullen hebben op de besluitvaardigheid in Europa. De gebleken grote aanhang voor het Front National kan leiden tot minder besluitvaardigheid in diverse landen. Met 28% was deze partij ook in de tweede ronde de grootste partij van Frankrijk. Men gaat alom vrezen de extreem rechtse partijen aan populariteit te helpen. Andere landen zijn daar al een voorbeeld van zoals Polen, Finland, Zweden, Denemarken en ook in ons land is de PVV sterk gegroeid. Ook bij de regionale verkiezingen in Frankrijk stonden immigratie en veiligheid weer centraal. Het is te verwachten dat ook in de nabije toekomst deze thema's zullen domineren bij in de politiek en bij de kiezers. Of men dat wil of niet."
"In dat licht bezien is het interessant welk voorstel de Europese Commissie vandaag presenteert. In dat plan wordt voorgesteld dat Europese grenswachten de bewaking van de EU-buitengrenzen overnemen als de betrokken lidstaten daarin te kort schieten. De Europese commissie acht deze overdracht van de soevereiniteit noodzakelijk om de vluchtelingenstroom in te dammen en het vrije reizen in de Schengenzone te behouden. De Commissie komt met deze verregaande voorstellen nu er dit jaar naar schatting al meer dan 1,5 miljoen migranten illegaal, ik herhaal illegaal, de EU zijn binnengekomen. Volgens de Volkskrant krijgt een nieuw op te richten Europees Grens- en Kunstwacht Agentschap de beschikking over minstens 1500 grenswachten van de lidstaten, die ook verplicht zijn het noodzakelijke materieel zoals trucks, helikopters en boten te leveren. Daarnaast komen er 1000 vaste medewerkers en een budget van 280 miljoen euro. Kan de regering de juistheid van deze berichtgeving bevestigen en een indruk geven wat de gevolgen voor Nederland kunnen zijn?"
"Volstrekt onvoldoende bewaking van de buitengrenzen en het falen op dit punt door onder meer Griekenland zijn de oorzaak dat deze maatregelen genomen moeten worden. In het nader schriftelijk overleg aanpak vluchtelingen crisis schrijft staatsecretaris Dijkhoff dat er een spanningsveld is tussen het goed registreren van asielzoekers aan de buitengrenzen en de verantwoordelijkheid voor de beoordeling van de asielaanvraag, zeker wanneer er grote migratiestromen zijn. Nette bewoordingen voor het feit dat het aan de buitengrenzen van met name Griekenland en Italie zo rammelt. Ook de niet altijd uitgesproken angst voor het ongehinderd binnenkomen van terroristen onderstreept dit."
"De Commissie meent dat het tijd is voor een beslissende stap naar een geintegreerd beheer van de buitengrenzen. Opmerkelijk is dat het nieuwe Europese grensagentschap de bevoegdheid krijgt grenswachten te sturen als de bewaking van de buitengrenzen faalt, ook als dit tegen de wil is van de betreffende lidstaat. De opdracht van de Commissie kan alleen door een gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten worden tegengehouden. Dit roept de vraag op als een bepaald land zich met klem blijft verzetten, welke consequenties dit kan hebben. Graag horen wij de visie van de regering op dit punt. Ook het terugsturen van illegale migranten kan op verzoek van een lidstaat door het nieuwe Agentschap opgepakt worden maar dit kan ook op eigen initiatief. Hoe moeten we ons dat in Nederland voorstellen? En opnieuw is de vraag aan de orde wat er gebeurt als lidstaten om bij voorbeeld electorale redenen zich gaan verzetten? Later deze week zullen Europese regeringsleiders de plannen bespreken en zal moeten blijken of deze voorstellen op voldoende steun kunnen rekenen. En vervolgens zullen zowel de lidstaten als het Europees Parlement het Commissievoorstel moeten goedkeuren. Makkelijk zal het wellicht niet worden, maar een tovermiddel om het te bereiken mag niet onvermeld blijven: het voorzitterschap van Nederland van de Europese Unie per 1 januari 2016. We wachten met grote belangstelling de beantwoording van onze vragen en de visie van de regering af."