Duurzame afvalinzameling


Sandra Steeghs

Het college van B&W van de gemeente Renkum stelt de gemeenteraad voor om te kiezen voor een duurzamere manier van afvalinzameling. Onder het motto `Afval scheiden, best apart' staat bij deze nieuwe manier van inzamelen `betalen per keer' centraal.

Dit voorstel komt in januari 2016 in de gemeenteraad aan de orde. Met de nieuwe manier van inzamelen is een besparing van ruim EUR 300.000,- te behalen. Per huishouden komt dat neer op een voordeel van gemiddeld EUR 20,-. De nieuwe manier van inzamelen gaat in per 1 januari 2017.

Scheidingspercentage naar 75% in 2018

De landelijke overheid heeft vastgesteld dat in 2010 75% van het huishoudelijk afval hergebruikt of gerecycled moet worden. De gemeente Renkum heeft in het coalitieakkoord 2014-2018 een stevige ambitie uitgesproken door al in het jaar 2018 in te zetten op dit scheidingspercentage. Dus twee
jaar eerder dan de landelijke ambitie. Dit betekent dat er jaarlijks nog maar 140 kg restafval per inwoner naar de verbrandingsoven gaat.

Inwonerparticipatie

De voorgestelde manier van afvalinzameling is tot stand gekomen na een zorgvuldig traject. Zo hebben inwoners meegedacht in werkgroepverband over mogelijke oplossingen om het (afvalscheidings)doel te bereiken. De hieruit voortgekomen ideeen zijn in de vorm van een enquete aan alle inwoners
voorgelegd. Uit deze enquete bleek onder andere dat 96% van de 690 respondenten bereid is het huishoudelijk afval te scheiden. Op deze manier kunnen de grondstoffen hergebruikt worden. Daarnaast heeft 76% aangegeven invloed te willen hebben op de eigen afvalstoffenheffing. Ook is een
duidelijke voorkeur uitgesproken voor inzamelvoorzieningen aan huis.

Wensen inwoners

Het voorstel van het college komt tegemoet aan de wensen van de inwoners. De duobak wordt ingeruild voor een container voor groente-, fruit- en tuinafval en etenswaren (GFT+E) en een container voor restafval. Hierbij bestaat de keuze uit een kleine container van 140 liter of een grotere van
240 liter. De inzameling van plastic, blik en drinkpakken (PMD) blijft met plastic zakken en ook de inzameling van oud papier verandert niet.

Betalen per keer

In het nieuwe systeem betaalt ieder huishouden een vast bedrag aan afvalstoffenheffing en wordt daarnaast een variabel bedrag in rekening gebracht voor iedere keer dat de container met restafval wordt aangeboden. Bewoners van hoogbouw kunnen restafval aanbieden bij de ondergrondse containers.
Ook zij gaan een bedrag per aanbieding betalen. Biedt men het restafval minder vaak aan dan merkt de inwoner dat in de portemonnee. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan het principe `de vervuiler betaalt'. Voor inwoners die om medische redenen veel afval produceren of veel incontinentiemateriaal
gebruiken worden speciale brengvoorzieningen gerealiseerd zodat zij financieel niet benadeeld worden door het nieuwe systeem.

Ophalen aan huis

Doordat restafval beter bij de bron van de grondstoffen, dus in het eigen huishouden, kan worden gescheiden, moet de manier van aanbieden anders worden. Het aantal keren ophalen aan huis, de inzamelfrequenties van de verschillende afvalstromen, wordt daarom aangepast. Restafval kan om de drie
weken worden aangeboden. PMD wordt in het nieuwe systeem iedere week opgehaald. GFT+E wordt, met uitzondering van de wintermaanden, ook iedere week opgehaald. Uit ervaring blijkt dat tijdens de 3 wintermaanden nauwelijks tuinafval wordt aangeboden. Daarom gaat de inzamelfrequentie in die
periode naar 1 keer per maand.

Met de invoering van het nieuwe systeem stopt Renkum vanaf 2017 ook met gratis ophalen van grofvuil. Wel wordt de mogelijkheid geboden om een aanhangwagen te lenen om grofvuil zelf naar Afvalbrengstation Veentjesbrug te brengen.