E-commerce inzetten om Chinese markt te bedienen
14 december 2015
E-commerce inzetten om Chinese markt te bedienen
Het strategisch programma World Flower Exchange (WFE) gaat verder met het ontginnen van China als nieuwe markt.
Floraholland China Tuktukmetbloemen Fhm1508p7wfe
Na het verkennen van de Chinese markt in de afgelopen maanden zijn er nu zogenoemde trials aan de gang. Dit zijn gedegen proeven met bedrijven om de Chinese markt goed te leren kennen. Met deze trials onderzoekt WFE op een pragmatische manier wat wel en wat niet werkt in de Chinese markt.
Bijvoorbeeld hoe tien bossen bloemen bij vijf verschillende supermarkten lopen qua verkoop. Hoe reageert de consument op deze boeketten? Guido de Wit, programme director WFE : "Welke kleuren doen het goed, en welke niet? Welke soorten en varieteiten lopen harder en welke minder?"
Chinezen houden van lavendel
Naast de trials gebruikt WFE social listening om de markt beter te begrijpen. Dat is een manier om de Chinese social media 'af te luisteren' en om te bekijken wat de voorkeuren zijn. Waarom vindt een Chinees lavendel leuk bijvoorbeeld? Op Chinese Valentijnsdag wordt lavendel namelijk veel
verkocht. "Dit komt omdat een filmster met veel volgers op de Chinese Facebook staat met een bosje lavendel. Het blijkt lekker te ruiken en dat vinden de volgers ook. Voor je het weet is iets in China een grote hype."
Digitale platformen
Met name het E-commerce kanaal wordt getest om de Chinese markt te bedienen. "In China zijn veel jongeren (ook wel post 90's genoemd) die geen broers of zussen hebben en nu de arbeidsmarkt opkomen met een mooi salaris. Geboren met een GSM in de hand. Zij hebben nog veel meer met het mobiele
kanaal dan jongeren in Nederland (60% koopt met de mobiel in China). De E-commerce platformen als Alibaba groeien enorm hard, bedienen miljoenen jonge Chinezen en zijn al veel verder dan in ons land."
Logistiek
Qua logistiek maar ook qua mentaliteit is China wel een lastig land om te veroveren. "Moeilijk om de potentie in de markt te pakken. Er is weinig focus op conditionering en koeling. Uiteindelijk moeten we ook wegen vinden om de logistieke kanalen in China te verbeteren." Een ander element om
rekening mee te houden bij de Chinezen is de weerbarstige cultuur. "Als je niet de juiste verpakking gebruikt, dan kan een Chinees al afknappen. Hij heeft nog geen beeld bij houdbaarheid want het hoeft er alleen op de dag van het geven goed uit te zien. Een verpakking is heel belangrijk om het
product te onderstrepen."
Bloemen en Holland tussen de oren
Eind oktober bracht FloraHolland een handelsmissie aan China in het kielzog van Koning Willem-Alexander. Chinese E-commerce bedrijven als Alibaba hebben grote belangstelling voor onze bloemen. "Bloemen en Holland, dat is iets dat elke Chinees tussen de oren heeft. Daar moeten wij op meeliften.
Wij zijn in hun ogen de wereldkampioenen in bloemen en planten. Melkpoeder uit Nederland is iets wat ze graag willen kopen voor hun kinderen, maar bloemen brengen romantiek en vreugde in hun eigen levens."
World Flower Exchange
In 2020 geven meer consumenten meer uit aan bloemen en planten. Dat is de ambitie van FloraHolland voor de kwekers en hun klanten. Dit realiseren we via onze fysieke marktplaatsen en het ontwikkelen van virtuele platformen in nieuwe markten. World Flower Exchange kijkt naar markten buiten
Europa en heeft momenteel een primaire focus op China. Als individueel bedrijf is het erg lastig om deze complexe en zeer grote markt te betreden. FloraHolland vertegenwoordigt het collectief en hoopt in haar rol deze markt voor de sierteeltsector te kunnen openen met onze huidige partners.