Jezus op je pad? - Protestantse Kerk Nederland
15 december 2015
Ds. Walter Meijles (Ichtuskerk in Colmschate) legt de inhoudelijke keuzes van de bedenkers van de kerstcommercial uit.
Pagina-inhoud
Met een groep jonge creatievelingen van achterin de twintig en de predikant zijn we tot het script gekomen dat nu te zien is als reclamespot. Iedereen van deze groep is verbonden met de Protestantse Gemeente Colmschate-Schalkhaar.
IFrame
Onze verhaallijn is als volgt: gewone mensen anno 2015 zijn te zien in de hectische omstandigheden van Kerst: een te grote kerstboom moeten vervoeren en ruzie krijgen. Gestresst last minute boodschappen doen. Een kerstdiner dat mislukt, want de kalkoen verbrandt.
De situaties zijn humoristisch om te zien en heel herkenbaar. Steeds duikt in deze situaties een figuur op die al snel Jezus blijkt te zijn. Zodra de hoofdpersonen hem zien komen ze tot rust en krijgen een glimlach.
In de slotscene zien we de kerstnachtdienst. Een hippe jonge vent komt te laat binnen, de dominee kijkt kritisch, maar de jonge vent geeft Jezus de box. Jezus zit namelijk net als alle anderen mensen gewoon in de kerk. Vervolgens kijkt Jezus rechtstreeks in de camera en de tekst verschijnt:
Kerst in de kerk. Ook plek voor jou!
Over de Jezus
De Jezus is het fotomodel dat op de cover van de glossy Jezus stond. Daarmee is hij een al heel herkenbaar gezicht voor een groot deel van Nederland. Deze glossy lag namelijk bij de tijdschriften in de winkels te koop. Het blad heeft destijds veel media aandacht gekregen en is nu voor slechts
1 euro verkrijgbaar voor gemeenten van de Protestantse Kerk.
Deze jezus heeft de eigenschappen van het gangbare `Jezus beeld': indringende ogen, een baard, lang haar, een jonge man, een uitstraling die zowel vertrouwen oproept als indrukwekkend is.
Waarom deze keuzes?
Ons ideaal is dat je het gevoel krijgt dat Jezus zelf je aankijkt en daardoor dichtbij is. In de film gebeurt dat letterlijk. Daarin klinkt een echo van Jezus uitspraak: wat je voor de minste van mijn broeders hebt gedaan, heb je voor mij gedaan. In onze medemens zien wij Jezus terug. Ieder
mens is gemaakt door God. Het leven is heilig, iets kostbaars. Zoals een pasgeboren kindje...
Als je dat inziet, of ermee geconfronteerd wordt, dan zet het je even stil. Het maakt dat je voorbij kunt stappen aan je eigen ergernissen en gestress. Je bent dan even in contact met God. Dat is trouwens het ideale effect van een geslaagde kerkdienst in het algemeen.
Aangeraakt worden van binnen roept een gevoel van vrede op, van ontroering en van verbondenheid. Dat zie je terug bij de mensen uit de kerstcommercial. En daarmee zijn we bij de essentie van wat kerst te zeggen heeft: het besef dat God dichtbij ons is gekomen door een mens. Dat was Jezus voor
zijn tijdgenoten, dat kan hij voor ons zijn nu en dat kunnen wij zijn wij voor elkaar.
Dus naar de kerk met Kerst.
Wil je deze ervaring krijgen van even stilgezet worden en Jezus onder ogen zien, ga dan naar een kerkdienst met Kerst! Garanties zijn er niet, maar het zou zomaar kunnen dat je daar iets bijzonders beleefd, net zoals de mensen uit de kerstcommercial.
De werkgroep bestaat uit: Bastiaan van den Berg, Wim Sneller, Anna van den Berg-Heslinga, Anne-Wil Wiggers, ds. Walter Meijles.