Digitaal berichtjes versturen maakt socialer
maandag 14 december 2015 17:04 Binnenland
Dit is een origineel bericht van LBVD PR
Amsterdam, 14 december 2015 - Een felicitatie naar een jarige vriendin, bemoedigende woorden voor een zieke collega of een lief berichtje aan een familielid. Dankzij diensten als WhatsApp, SMS en social media zijn we massaal een stuk attenter geworden. En anders dan vaak wordt gedacht, sturen we bij bepaalde gelegenheden nog steeds het liefst een kaart of gaan we op bezoek.
Het aantal manieren om vrienden, familie en collega's te feliciteren, een hart onder de riem te steken of succes te wensen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Uit onderzoek* van Telfort naar het versturen van berichten blijkt dat al die mogelijkheden ons socialer hebben gemaakt. De helft van de Nederlanders geeft aan sinds de opkomst van SMS en WhatsApp makkelijker lieve, aardige of attente berichtjes te sturen en die ook vaker te ontvangen.
Digitaal en in real life
Partners, ouders en grootouders vereren we nog altijd bij voorkeur met een bezoekje als we iets aardigs of attents willen zeggen. Vrienden en collega's krijgen vaker een app'je. WhatsApp wordt ook het meest gebruikt om familie en vrienden succes te wensen of te complimenteren, bij collega's gebeurt dat doorgaans in persoon. Bij familieleden gaan we meestal persoonlijk langs als er iets te vieren valt, vrienden en collega's feliciteren we vooral via WhatsApp.
Bij belangrijke gebeurtenissen ontvangen de meeste Nederlanders een WhatsApp-bericht, kaart of telefoontje. Het liefst zou men echter een kaart of bezoek krijgen. Familie sterkte wensen gebeurt vaak door een bezoekje. Vrienden krijgen in zo'n geval vaker een lief WhatsApp-bericht en collega's ontvangen een kaartje.
Persoonlijk contact is voor iedereen nog steeds de belangrijkste manier om op de hoogte te blijven van het leven van vrienden, familie en collega's. Van de 65-plussers geeft bijna driekwart aan dat persoonlijk contact hen op de hoogte houdt. Social media zijn daarnaast belangrijk voor de groep 20 tot 55 jarigen, en jongeren van 18 tot 20 jaar blijven ook up-to-date met WhatsApp. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan beter op de hoogte te zijn van het leven van vrienden en kennissen dankzij social media.
Bericht van het Jaar
Omdat we naast al die digitale berichtjes ook nog steeds graag echte post ontvangen, biedt Telfort Nederland in aanloop naar de feestdagen de kans een digitaal bericht gratis als fysieke kaart te versturen naar een dierbare. Op de website van de actie Telfort Bericht van het Jaar vult de gebruiker een boodschap in die gedrukt op een hartvormige kerstdecoratie bij de geadresseerde wordt bezorgd. Met het bijbehorende lint is de kaart handig op te hangen, bijvoorbeeld in de kerstboom. Zie voor meer informatie www.telfortberichtvanhetjaar.nl
*Onderzoek naar 'Hoe Nederland berichten verstuurt en ontvangt', uitgevoerd door onderzoeksbureau DirectResearch onder 1050 respondenten eind november 2015 in opdracht van Telfort.
*
*
*
*