ACM dwingt PostNL te stoppen met concurrentie te dwarsbomen
11-12-2015
PostNL heeft een deel van zijn tarieven en voorwaarden voor postvervoer niet duidelijk gedeeld met andere postvervoersbedrijven. Van Straaten Post en Intrapost wisten hierdoor niet aan welke voorwaarden ze moesten voldoen om voor kortingen in aanmerking te komen. Hierdoor konden ze geen goed onderbouwde offertes opstellen voor zakelijke klanten.
Om PostNL te dwingen deze overtreding te beeindigen heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een last onder dwangsom opgelegd. Deze last bedraagt 100.000 euro per dag, met een maximum van 1 miljoen euro. PostNL is het niet eens met ACM: het bedrijf vindt zijn manier van informatie verstrekken wel transparant. Ook heeft PostNL aan de rechter verzocht publicatie van dit besluit tegen te houden. De rechter heeft ACM op beide punten in het gelijk gesteld.
Vrije postmarkt leidt tot meer keuze en lagere prijzen
De Nederlandse postmarkt is sinds 2009 volledig geliberaliseerd. Het doel van deze liberalisering is meer keuze en lagere prijzen voor met name zakelijke klanten. Henk Don, bestuurslid van ACM: `Postvervoerders moeten dan wel de gelegenheid krijgen goed onderbouwde offertes uit te brengen. Daarvoor moeten ze weten welke prijzen PostNL rekent voor welke diensten.'
PostNL heeft als enige postbedrijf in Nederland een landelijk dekkend netwerk voor het verzamelen, sorteren en bezorgen van post. Kleinere postvervoersbedrijven moeten gebruik maken van het landelijke netwerk van PostNL voor post die zij met hun eigen netwerk niet kunnen bezorgen. De kleinere postvervoerders missen immers een eigen netwerk om in heel Nederland vijf dagen per week post te bezorgen.
Gedrag schaadt de concurrentiepositie van nieuwkomers
PostNL is een dominante speler op de postmarkt. Alternatieve postvervoerders hebben de afgelopen jaren een beperkt marktaandeel weten op te bouwen. Voor het verder uitbouwen van het marktaandeel moeten zij ook grotere klanten aan zich kunnen binden. Henk Don: `PostNL moet concurrenten dan wel in staat stellen een goed onderbouwd aanbod uit te brengen. Dat gebeurt nu niet. Dat schaadt rechtstreeks de concurrentiepositie van de kleinere partijen. Dit is niet goed voor de marktwerking op de postmarkt, en dus niet goed voor de tarieven die de klanten moeten betalen.'
Meer in deze zaak
* 11-12-2015 Besluit transparantie PostNL