Steun in Tweede Kamer voor inzet op risicogestuurde aanpak verkeersonveiligheid
Steun in Tweede Kamer voor inzet op risicogestuurde aanpak verkeersonveiligheid
09 december 2015
In het AO wegverkeer en verkeersveiligheid van 8 december kreeg Minister Schultz van Haegen (I&M, VVD) kamerbrede steun voor de inzet op de risicogestuurde aanpak van de verkeersonveiligheid, zoals deze door het IPO is bepleit en in pilots wordt uitgerold. Volgens de minister kan de proactieve werkwijze, waaraan binnen het IPO handen en voeten wordt gegeven, een waardevolle aanvulling zijn op de reactieve werkwijze op basis van ongevalsdata.
De minister benadrukte het toegenomen belang van ongevallenregistratie en de samenwerking met provincies en gemeenten in het verkeersveiligheidsbeleid. Een steeds groter deel van de ongelukken vind plaats op lokale wegen en steeds vaker is er geen motorvoertuig bij betrokken, wat de ongevallenregistratie (via onder meer verzekeraars) lastiger maakt.
In dat kader gaf de minister aan dat in 2016 gebruik gemaakt kan gaan worden van data afkomstig van ambulancediensten. Daarnaast gaat VeiligheidNL onderzoek doen naar data van afdelingen Spoed Eisende Eerste Hulp in relatie tot Fietsongevallen.
Over de mogelijkheid voor het toelaten van snorfietsers op de 50 km/u rijbaan om overlast op de fietspaden terug te dringen blijft de kamer verdeeld en vindt de minister vooralsnog geen steun. De Kamer wil eerst onderzoek naar de consequenties voor verkeersveiligheid, voordat zij instemt met 'dit experiment met levende mensen'. Het pleidooi van de minister dat het feitelijk alleen om Amsterdam (en mogelijk Groningen) gaat, en vanwege eerdere handhavingsinspanningen van Amsterdam (4.000 van 16.000 uur verkeershandhaving), alsmede de uniciteit van de stad (grachten, tramrails) waardoor een infra-aanpak lastig is, mocht daarbij nog niet baten.