Minder geluidsoverlast A20 | Rijkswaterstaat
Minder geluidsoverlast A20
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 11 december 2015- Laatste update: 11 december 2015 10:01 uur
De A20 tussen de knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein is een van de drukste delen van de Ring Rotterdam. Bovendien staat de bebouwing hier heel dicht tegen de weg aan. Om de geluidsoverlast van het verkeer op de A20 te verminderen en de leefomgeving te verbeteren, heeft Rijkswaterstaat een 3,5 kilometer lang geluidsscherm geplaatst aan de zuidzijde van de A20 (richting Utrecht) tussen het Kleinpolderplein en de Rotte. Op donderdag 11 december is dit scherm officieel opgeleverd.
Geluidsschermen A20
Pex Langenberg, wethouder mobiliteit Rotterdam: `Als wethouder van Rotterdam heb ik zowel Verkeer & Vervoer als Duurzaamheid & Milieu in mijn portefeuille. Het doet mij goed dat het aantal bewoners die geluidshinder ondervonden in deze omgeving door de bouw van dit geluidscherm fors is afgenomen. De gemeente vindt een goede leefomgevingskwaliteit in de stad heel belangrijk, ook met het oog op gezondheid.'
Willy Dekker, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat:`We kunnen terugkijken op een succesvol, complex project waarbij we intensief hebben samengewerkt met o.a. de gemeente Rotterdam, ProRail, RET en omwonenden. Aan de zuidzijde van de A20 is een markant scherm verrezen om geluidsoverlast van het verkeer voor de bewoners langs de snelweg terug te dringen en de leefbaarheid te verbeteren.'
Sander Lodder, directeur Holland Scherm: `Ik ben er trots op dat we hier nu staan. Trots op onze mensen die in weer en wind, in het weekend en `s nachts klaar hebben gestaan voor dit project. Dit scherm is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. De techniek en de complexe omgeving waarin we moesten werken was een flinke uitdaging. Maar door de goede samenwerking met alle betrokkenen is het gelukt om dit scherm nu op te leveren.'
Complex project
De inpassing in de omgeving van de A20 maakte de aanleg bijzonder complex. Bij de uitvoering moest rekening gehouden worden met de metro en de trein die het scherm kruisen bij het Berghwegviaduct en het viaduct over de Rotte. Ook de grote dichtheid aan kabels en leidingen in de ondergrond en die deels niet verlegd konden worden en zelfs niet gesprongen explosieven stelden de ontwerpers van het scherm voor een uitdaging. De hoogte van het geluidsscherm varieert van 3 tot 7 meter. Om het scherm goed in te passen in de omgeving zijn tijdens de uitvoering de lengte en hoogte van het scherm bijgesteld.
Weinig verkeershinder
Het scherm staat op zeer korte afstand van de vangrail. Op sommige locaties zelfs minder dan 1 meter. Dit is deels vanwege ruimtegebrek en deels vanwege het effect: hoe dichter bij de weg hoe meer geluidsreductie. Om verkeershinder te beperken is ervoor gekozen om het scherm zoveel mogelijk vanuit de berm aan te leggen. Wanneer toch vanuit de A20 gewerkt moest worden, is dat in de nachtelijke uren gebeurd.
Groen
Om werkruimte in de berm te creeren zijn er veel bomen en ander soort groen gekapt. Voor de herplant van de bomen is samen met de Gemeente Rotterdam en de Bomenridders een plan gemaakt dat is voorgelegd aan de bewoners. Nu de werkzaamheden afgerond zijn zal de gemeente een start maken met de herplanting.
Sluitstuk
Dit scherm is het sluitstuk van een reeks van vijf nieuwe geluids- en luchtschermen langs de snelwegen in Zuid-Holland. Deze schermen zijn de afgelopen vijf jaar gerealiseerd om de meest urgente geluid- en luchtknelpunten op te lossen. De overige schermen staan langs de A12, N11, A15/A16 en de A13.
Meer informatie
Meer weten over hoe Rijkswaterstaat omgaat met geluidsoverlast langs rijkswegen? Bekijk het Dossier over geluid met o.a. een animatie, geluidssimulatie en brochure over geluid. Bekijk voor meer informatie over de aanpak van geluidsoverlast rondom de A20 de pagina A20: geluidsschermen.