Haagse Stadspartij: luchtvervuiling aanpakken bij de bron
PERSBERICHT
Haagse Stadspartij: luchtvervuiling aanpakken bij de bron
Den Haag 10 oktober 2015. Raadslid Gerwin van Vulpen heeft het gehad met symptoombestrijding en wil dat luchtvervuiling eindelijk eens aangepakt wordt bij de bron, zo stelde hij woensdag 10 december bij een commissiebespreking over de luchtkwaliteit. Dit is ook hard nodig want de luchtkwaliteit in Den Haag voldoet in 2015 nog steeds niet aan de normen voor stikstofdioxide. Deze vervuilde lucht brengt de nodige gezondheidsrisico's met zich mee. Bewoners langs drukke wegen die roet en fijnstof inademen leven gemiddeld een half jaar korter en hebben een verhoogde kans op ziektes als longkanker, copd en astma. De Haagse Stadspartij vindt de luchtkwaliteit in Den Haag onacceptabel. "Iedereen moet overal in de stad gewoon gezonde lucht kunnen inademen: fietsen of buitenspelen zouden geen gezondheidsrisico's met zich mogen meebrengen. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om deze vervuiling terug te dringen" aldus Van Vulpen.
Wat de Haagse Stadspartij betreft heeft het geen zin om Hagenaars te ontraden om te barbecueën zolang het doorgaand verkeerd vast staat in woonwijken binnen de centrumring en er brommers en snorscooters over de fietspaden scheuren die duizend maal vervuilender kunnen zijn dan vrachtwagens. Op initiatief van de Haagse Stadspartij is er in het coalitieakkoord opgenomen dat de gemeente het doorgaand verkeer actief gaat weren uit de woonwijken in het centrumringgebied en, dat gebundeld over hoofdstedelijke wegen, beter gaat verdelen over de poorten en inprikkers van de stad. Zo kunnen bewoners aan de Hoefkade, Paralelweg, Vaillantlaan, Weteringkade, Javastraat, Mauritskade en Laan Copes van Cattenburch weer schone lucht kunnen inademen. Van Vulpen zal binnenkort met een uitgewerkt voorstel komen om het doorgaand verkeer uit het centrumringgebied te weren.
Naast het beter verdelen van het doorgaand verkeer over de stad wil de Haagse Stadspartij ook een beperking van het verkeer dat dagelijks naar onze stad komt. Niet door een slagboom te plaatsen maar op basis van verleiding, door bijvoorbeeld in te zetten op Park & Ride voorzieningen aan de randen van de stad en het verbeteren van het openbaar vervoer. Ook met een differentiatie van parkeertarieven kan gestuurd worden op de hoeveelheid auto's die naar de binnenstad komen. De parkeertarieven van de binnenstad in Den Haag behoren tot laagste van de G4 waardoor automobilisten niet geprikkeld worden om hun auto aan de rand van de stad achter te laten. Hier liggen volgens de Haagse Stadspartij goede kansen om de luchtvervuiling terug te dringen.