Masterclass transmedia jeugd
10/12/2015
In zijn laatste bestaansjaar geeft het Mediafonds een impuls aan transmediale storytelling-producties voor kinderen en jongeren.
Het kijkgedrag van kinderen is veranderd - voor zover we zelfs nog van `kijk'gedrag kunnen spreken. Digital natives, ruwweg de generatie geboren vanaf het jaar 2000, groeit op met een alomtegenwoordige ervaring van media, waar het consumeren plaats heeft gemaakt voor een vloeibaar receptuur van actie en reactie.
Will children sing songs about me in a hundred years?
foto: masterclassbegeleider Dimitri Nieuwenhuizen van LUSTlab
Hoewel televisie nog steeds populair is, besteden kinderen van 8 tot 16 jaar hun schermtijd steeds vaker aan games, internet, sociale media of zelf filmpjes maken. Jongeren vormen daarmee als doelgroep een uitdaging voor makers en omroepen. Het Mediafonds wil makers faciliteren in het ontwikkelen van uitdagende, bijzondere en artistieke projecten voor kinderen en jongeren van 8 tot ca. 16 jaar. Deze masterclass fungeert als laboratorium en biedt ruimte voor onderzoek dat de dogma's van vakgebieden ontstijgt. Zes creatieve teams van makers afkomstig uit uiteenlopende disciplines zijn geselecteerd voor dit onderzoekstraject.
"Will children sing songs about me in a hundred years?"
De masterclass heeft als titel "Will children sing songs about me in a hundred years?". Het beoogt de ontwikkeling van verhalen - of het vertrekpunt nu gevonden wordt in fictie of de werkelijkheid - die verteld worden via bijvoorbeeld games, apps, televisieprogramma's, telefoons en alles wat daar tussenin zit. Daarbij zoeken we het tevens in het mediumloze, waarbij elk object een creator, drager of verteller van verhalen kan zijn. Geen `snackable content' maar vernieuwende projecten die gebruik maken van technologische ontwikkelingen die kinderen en/of jongeren van hun sokken zullen blazen en een nieuwe kijk op de wereld bieden.
In negen bijeenkomsten met vele gastsprekers werken de teams aan prototypes voor nieuwe en/of experimentele mediavormen. Deze plannen worden in mei 2016 aan adviseurs van het Mediafonds en potentiele externe partners gepresenteerd. Bij het Mediafonds kan aan het einde van het traject door elk team een voorstel ingediend worden voor financiering van de realisatie.
De teams worden begeleid door Dimitri Nieuwenhuizen (LUSTlab) en Astrid Bussink. Samen met Anna Pedroli van het Mediafonds stellen zij het programma samen.
team 1: Joost Plattel, Katinka Simonse
team 2: Borre Akkersdijk, Mea Dols de Jong, Sjoerd Ebberink
team 3: Mascha Halberstad, Akwasi Owusu Ansah
team 4: Anneke de Lind van Wijngaarden, Carolien Teunisse
team 5: Sander Veenhof, Steven Wouterlood
team 6: Karin Langeveld, Ahmet Polat, Shamira Raphaela