Scheepvaart zal verder gaan met CO2-reductie ook zonder tekst in Parijs klimaatverdrag

10 dec 2015

De International Chamber of Shipping stelt dat het ontbreken van de scheepvaart in de ontwerptekst van het Parijse klimaatverdrag niet onoverkomelijk is. Uiteraard was een passage waarin zou worden opgeroepen om in IMO-verband verdere maatregelen ter reductie van CO2 te bespreken ondersteunend geweest, maar ook zonder zo'n tekst zal de scheepvaart haar verantwoordelijkheid blijven nemen.

In een persbericht benadrukt ICS dat de International Maritime Organization (IMO) al eerder met succes maatregelen heeft afgesproken die inmiddels wereldwijd gelden om de CO2-uitstoot te verlagen. Door deze maatregelen zal naar verwachting de CO2-uitstoot per ton/kilometer met 50 procent in 2050 verminderd zijn. "De internationale scheepvaartindustrie begrijpt de boodschap van Parijs en is zich volledig bewust om de eigen verantwoordelijkheid te nemen voor verdere vermindering van de CO2-uitstoot", zegt secretaris-generaal Peter Hinchliffe.

ICS verwijst naar het Kyoto Protocol, dat IMO aanwees als het wereldwijde orgaan om verdere maatregelen vast te stellen. Zo zal IMO in 2016 verder gaan met de besluitvorming om te komen tot de invoering van een wereldwijd systeem van Monitoring, Reporting en Verification systeem (MRV) van CO2. De KVNR is voorstander van mondiale besluitvorming, wenst dat die uiterlijk 2016 klaar is en dat het een verplicht systeem zal zijn. Uiteraard is veel aandacht nodig voor een goede uitvoerbaarheid met voor reders zo laag mogelijke administratieve lasten.