Succesvolle kick-off Infravation: internationaal investeren in weginfrastructuur
Succesvolle kick-off Infravation: internationaal investeren in weginfrastructuur
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 10 december 2015- Laatste update: 10 december 2015 14:51 uur
De negen internationale projecten die zijn geselecteerd voor Infravation zijn medio november in Brussel officieel van start gegaan. Infravation is een samenwerkingsverband van elf landen dat onderzoeks- en innovatieprojecten rondom weginfrastructuur financiert. Tijdens het tweedaagse Infravation-congres in Brussel presenteerden de projecten zich aan elkaar en aan de aanwezigen.
Rijkswaterstaat cooerdineert Infravation. Het doel van dit project is het verbeteren van de efficientie en effectiviteit bij aanleg en onderhoud van weginfrastructuur en het beperken van de gevolgen voor het milieu. Dat gebeurt door innovatieve oplossingen versneld toe te passen via internationale samenwerking. Nooit eerder deed de Verenigde Staten mee aan een dergelijk project. Vorige zomer is de Infravation 2014 Call gepubliceerd, waarop meer dan honderd voorstellen binnenkwamen. Daaruit zijn de negen beste projecten geselecteerd.
Negen projecten
De meeste Infravation-projectconsortia bestaan uit een mix van marktpartijen, universiteiten en technologische instituten. Tijdens de tweede dag van het congres presenteerden de volgende projecten zich aan elkaar en aan het aanwezige publiek:
* Alterpave - hergebruik van onder meer afval als grondstof bij de aanleg van wegen.
* Biorepavation - innovatie op het gebied van recycling van oud asfalt
* Eclips - verbetering van beton in infrastructuur via faseveranderingssystemen
* Fasstbridge - oplossing voor levensverlenging van stalen bruggen
* Healroad - verhitten van asfaltmengsels om duurzaamheid van wegen te verbeteren en kosten te reduceren
* Seacon - duurzaam beton met onder meer gebruik van zeewater en niet-corrosieve wapening
* Seebridge - verzamelen van informatie en modellen over de staat van bruggen.
* Shape - voorspellen van veranderingen in de sterkte van bruggen.
* Surebridge - duurzame herinrichting van bestaande bruggen.
Onderzoek en implementatie
In de panelsessies tijdens het congres ging de aandacht onder meer uit naar de implementatie van de innovaties. De looptijd van de projecten is maximaal 30 maanden. Projecten moeten uiteindelijk met een demonstratie aantonen dat hun innovatieve oplossingen klaar zijn voor toepassing in de weginfrastructuur in Europa en de Verenigde Staten. Rijkswaterstaat gaat in kaart brengen hoe zij de resultaten van de projecten kan gaan inzetten. Zodat de Nederlandse weginfrastructuur dankzij deze innovaties straks nog efficienter, effectiever en duurzamer wordt.
Meer informatie
Bekijk voor meer informatie de website Infravation.