Nationale Denktank komt met app voor lerarenbeoordeling
Een app om leraren mee te beoordelen, een lerarenbrigade die langsgaat bij uitgebluste schoolteams en een online platform waar lesvideo's gekoppeld zijn aan de officiele leerdoelen. Dit is een greep uit de tien oplossingen waarmee de Nationale Denktank `het leren van de toekomst' een zwengel wil geven.
De Nationale Denktank is een jaarlijks terugkerend programma voor excellente masterstudenten, pas afgestudeerden en promovendi. In vier maanden tijd proberen ze grote maatschappelijk onderwerpen te tackelen. Denk aan de stijgende zorgkosten, hoe kun je mensen aansporen energiezuinig te leven en wat te doen met big data?
Dit en komend jaar is het onderwijs aan de beurt. De eerste groep van 24 promovendi dook sinds augustus in de onderwijsliteratuur, interviewde 116 experts, hield enquetes - onder andere onder 798 leraren - en bezocht 37 scholen en kinderdagverblijven. Uiteindelijk presenteerden ze afgelopen dinsdag een boekje voor `het leren van de toekomst'.
App
Van de tien bedachte formats krijgt de app tot nu toe de meeste aandacht. Stichting Leerkracht heeft toegezegd hem verder te ontwikkelen. Caroline van Gelderen: "We vonden deze feedback-app het meest aansprekende idee. Hij is nu op een school getest en gemaakt in Google Forms." Stichting Leerkracht gaat een app-bouwer benaderen. Het is de bedoeling het uiteindelijke product zo goedkoop mogelijk, het liefst gratis, te maken en aan te bieden aan alle scholen in Nederland. Van Gelderen: "Maar het is natuurlijk geheel vrijblijvend. Zo'n app werkt alleen wanneer de leraar daar voor open staat, wanneer hij iets wil leren van zijn leerlingen."
De Denktank is niet de eerste die een format bedenkt om de leraar of de les te beoordelen, `maar', stelt Van Gelderen van Stichting Leerkracht "hoe handig is het als je dat gewoon via je mobieltje kan doen?" Dat feedback krijgen van leerlingen heel waardevol is voor het verbeteren van de les, is voor Van Gelderen `zo klaar als een klontje'. "Als je van je leerlingen hoort dat de les prima was, maar dat ze een bepaald onderdeel niet zo goed hebben begrepen of dat je een beetje stond te mompelen, dan kun je daar direct wat mee."