`IT heeft veel commerciele waarde'
IT heeft commerciele waarde. Om optimaal te profiteren, doen ondernemers er goed aan zich daarin te verdiepen. Andersom hebben IT-ers baat bij kennis over bedrijfsvoering. De module Organization and Value of IT brengt ze samen. Dr. Gerard Wijers, docent: `Professionals die vertrouwd zijn met beide, maken grote carrieres.'
IT levert geld op
Steeds meer bedrijven ontdekken de commerciele waarde van IT (informatietechnologie). Gerard Wijers, kerndocent van de module Organization and Value of IT aan Nyenrode: `Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat de commerciele waarde van IT weet te benutten, is Eneco. Toon, de intelligente thermostaat die energie- en gasverbruik meet, is gewoon IT.' Wijers ziet veel kansen voor het bedrijfsleven, maar waarschuwt ook. `Je moet je organisatie anders inrichten. Je hebt medewerkers en leveranciers nodig met een andere expertise.'
Wel of niet investeren in IT?
Investeren in IT is commercieel interessant, maar ingewikkeld. `Je kunt je geld maar een keer uitgeven.' Wat een directie wil, strookt bovendien niet altijd met de mogelijkheden. `Stel, Post NL wil de postbezorging 24 uur per dag volgen, zodat klanten precies weten wanneer ze hun pakket krijgen. Dat versterkt de positie. Maar, voor het zover is ben je 2 jaar en een hoop geld verder: je moet de techniek ontwikkelen, personeel trainen, enzovoort. Is dat het waard? De module besteedt aandacht aan deze afweging. We behandelen methodes die helpen om te bepalen wanneer IT wel en niet waardevolle kansen creeert.'
Besparen met mondiaal outsourcen
Een andere trend waar organisaties hun voordeel mee doen, is outsourcing. IT uitbesteden en data opslaan in de cloud, drukt de kosten. `In India liggen de tarieven veel lager dan in Nederland. En er is meer kennis en kunde.' Bij outsourcing merk je bij bedrijven aanvankelijk koudwatervrees. Tot ze beseffen dat anderen het beter doen.'Bedrijven die data opslaan in de cloud hoeven geen servers of andere hardware aan te schaffen en besparen op IT-medewerkers.
Data-analyse als marketinginstrument
Een bedrijf dat op basis van historische intelligente data voorspellingen doet, heeft een voorsprong. `Terug naar Post NL. Als dit bedrijf nauwkeurig kan voorspellen wanneer een bezorger bij je thuis komt, heeft dat waarde. De ontvanger is blij en denkt als hij later zelf een pakket wil versturen; dat doe ik via Post NL.' Daarom besteedt de module aandacht aan de mogelijkheden van data-analyse. En de risico's. `Je investeert in hoogopgeleide data-analisten met kennis van statistiek en kunstmatige intelligentie. Maar je weet van tevoren niet of het je organisatie wat oplevert.'
Organization and Value of IT versterkt wederzijds begrip
IT-specialisten, CIO's en business managers volgen de module Organization and Value of IT samen en leren zo elkaars taal en cultuur begrijpen. Wijers: `IT is abstract. Een manager weet vaak niet wat voor gigantische kosten en arbeidsuren er in het onderhouden van een website zitten. IT-ers maken op hun beurt zaken complexer door te praten in jargon. De module benadrukt het belang om je argumenten duidelijk uit te leggen, zodat de directie je snapt.' Wijers sluit af met een ander voordeel: `Vertrouwd zijn met zowel algemeen management als IT, maakt je interessant. Ik zie dat deze professionals grote carrieres maken.'
|Deelnemers volgen de module Organization and Value of IT als aparte cursus of als onderdeel |
|van de Modulair Executive MBA Business en IT. Meer informatie over deze module of andere |
|programmaonderdelen van de Modulair Executive MBA Business en IT? |
|of neem contact op met Julie Schreinemacher, programma-adviseur ( +31 (0)346 291 001 | |
|mmba@nyenrode.nl).