OV Magazine denkt met ons mee


De staatssecretaris heeft NS gevraagd om alles uit de kast te halen om de drukte in de treinen waar mogelijk te verminderen in 2016. Wij zijn druk bezig met dit plan, ondertussen komen de eerste goede, leuke en creatieve ideeen binnen zoals vandaag van OV Magazine. We kunnen nog niet te veel
vooruit lopen op het echte plan, maar we lopen ze speciaal voor Vincent Wever van OV Magazine graag even langs:

1: Haal de Fyra terug

OV Magazine: weinig haalbaar.

NS: dat denken wij ook :)

2: Haal rijtuigen in het buitenland

OV Magazine: zou dus wel eens best wel eens haalbaar kunnen zijn.

NS: toch niet, daar denken de experts en ILT namelijk anders over. De betreffende rijtuigen (ICL) zijn o.a. uitgeschreven en moeten daarom toegelaten en aangepast worden om in Nederland te mogen rijden. Dat duurt te lang, kost te veel en is daarmee om deze en andere redenen geen reele optie.
Eind volgend jaar komen de eerste nieuwe Sprinters al.

3: Ga creatiever om met bestaand materieel

OV Magazine: zeer haalbaar.

NS: zeker! Nemen we ook op in het plan. Misschien verrassen we je nog :)

4: Laat de oude dubbeldekkers versneld instromen

OV Magazine: niet haalbaar.

NS: kijken we ook naar, ze komen zo snel als mogelijk.

5: Neem terzijdegesteld materieel weer in dienst

OV Magazine: op korte termijn niet haalbaar.

NS: eens met OV Magazine.

6: Bouw versneld nieuwe treinen

OV Magazine: is daarom niet haalbaar.

NS: klopt ook. Spoedbestelling voor 58 gloednieuwe Sprinters van Stadler is vorig jaar al geplaatst. De eerste komen vanaf december volgend jaar.

7: Haal museummaterieel uit de mottenballen

OV Magazine: al met al is dit scenario dus weinig haalbaar.

NS: leuk idee, maar hij zou jouw Fyra alleen maar ophouden :)

8: De NS zet bussen in

OV Magazine: haalbaar.

NS: er loopt al een proef op het traject Den Bosch - Rosmalen. Lees hier meer

9: Schakel particuliere treinmaatschappijen in

OV Magazine: particuliere exploitanten is daarom weinig haalbaar.

NS: eens, al doen we zeker ook een beroep op andere vervoerders. Al snappen we best dat je het liefste elke dag in de wintersport-trein wil zitten.



Disclaimer: We zijn gek op co-creatie bij NS. Maar @Vincent, bij interpretatieverschillen is de brief aan de Staatssecretaris leidend. Snel meer.