Ambitieuze aanpak Stationsgebied biedt entree naar de stad
Het Stationsplein ondergaat, als het aan het College van B&W ligt, een metamorfose. Op het plein vind je dan horecagelegenheden met terrassen, winkels, woningen en veel groen. Niet door verkeer gestoord, vinden mensen hun weg naar het centrum. Door de digitale bewegwijzering, videoschermen met
nieuws en activiteiten, evenementen en mooie plekjes om tot rust te komen, merk je dat je bent aangekomen in de Mediastad. Wethouder Wimar Jaeger van Economie: `Het station is de belangrijkste entree naar de stad. Met de ambitieuze visie verandert het plein in een aantrekkelijk verblijfsgebied
als ingang naar het centrum.'
Met de visie op het stationsgebied, wordt het leegstaande voormalige UWV-gebouw, ook wel GAK-gebouw genoemd, afgebroken. `Daarvoor in de plaats komt nieuwe bebouwing passend bij Hilversum, die het Stationsplein ruimte geeft, veel beter afbakent en een duidelijke entree verschaft naar de stad,'
aldus Jaeger.
Om deze entree tot zijn recht te laten komen, is een vrije doorloop richting het centrum gewenst. `Daarvoor willen we het verkeer van de Schapenkamp deels onder de grond brengen,' geeft wethouder Floris Voorink van Verkeer een ander significant aspect aan van deze visie. Het stationsgebied is
een knooppunt waar wandelaars, fietsers, bussen en treinen samenkomen. Reizigers die aankomen op het Hilversumse Stationsplein zijn zoekende naar de weg naar het centrum. `De route is onduidelijk en fietsers en wandelaars moeten de drukke Schapenkamp over voordat zij in het centrum zijn.
Vooral op marktdagen is hier vaak sprake van filevorming,' aldus Voorink. Aanvullend zegt Jaeger: `Op deze manier zorg je voor een levendig plein met aantrekkelijke terrasjes, veel groen en hoogwaardige architectuur.' Om dit te realiseren gaat de volledige fietsenstalling onder de grond.
De ideeen worden de komende maanden met diverse partners waaronder de NS, ProRail en de provincie Noord-Holland verder uitgewerkt. Daarbij kijken we naar het hele Stationsgebied, dus ook naar bijvoorbeeld de Kleine spoorbomen en omgeving. `NS en ProRail hebben positief gereageerd en zijn
onder de indruk van de totale samenhang van het plan,' zegt Voorink. Daarnaast zal er uitgebreid over het plan met de Hilversummers gesproken worden. Als de visie is uitgewerkt zal de realisatie in fases worden uitgevoerd, waarbij een van de eerste dingen de sloop van het voormalige
UWV-gebouw zal zijn. Het college ziet mogelijkheden om deze visie in vijf jaar te realiseren.
IFrame