Aanpak spoorwegovergang Rotstergaastweg


Aanpak spoorwegovergang Rotstergaastweg

>10 december 2015

De spoorwegovergang bij de Rotstergaastweg in Heerenveen wordt aangepakt. Hiermee stemde de stuurgroep Rotstergaastweg in. In de stuurgroep zitten bestuurders van provincie Fryslan, de gemeente Heerenveen en ProRail.

Om meer treinen te kunnen laten rijden is het nodig om veiligheidsmaatregelen bij overwegen te nemen. Daarom passen we de spoorwegovergang Rotstergaastweg aan.
De kosten van dit project, EUR1.153.000,-, worden gefinancierd vanuit het Regiospecifiek Pakket (RSP), de compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn en de Investeringsagenda Drachten-Heerenveen.

Rotstergaastweg

De spoorkruising in de Rotstergaastweg is een intensief gebruikte overweg met relatief veel vrachtverkeer. Het project houdt in dat de overweg wordt uitgebreid zodat fietsers meer ruimte krijgen en niet meer hoeven over te steken.
Ook wordt de bocht vlakbij de overgang ruimer gemaakt zodat er voor het vrachtverkeer een betere doorstroming is.

Thialf

De overweg in de Rotstergaastweg maakt onderdeel uit van het evenementenstation Thialf. De perrons zijn bereikbaar via de overweg. In overleg met Thialf komt er een voetpad tussen de overweg en de entree van het parkeerterrein van Thialf.

Buitendienststelling

Voor dit project is er een buitendienststelling op het baanvak Heerenveen-Wolvega nodig. In een weekend zullen er geen treinen rijden over de overweg en zal deze ook afgesloten zijn voor wegverkeer. De exacte datum van deze buitendienststelling wordt afgestemd op de wedstrijdagenda van Thialf,
maar globaal wordt april 2017 aangehouden om het project uit te voeren. Om reizigershinder zoveel als mogelijk te voorkomen wordt dit gecombineerd met de werkzaamheden voor de onderdoorgang bij Wolvega.

Meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle

Er komen stapsgewijs meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Vanaf de dienstregeling 2014 is gedurende de hele dag een 3e trein per uur gaan rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Vanaf de dienstregeling 2017 gaan er op dit traject 4 treinen per uur rijden. Dan worden het 2 snelle Intercity's
tussen Leeuwarden en de Randstad en 2 Sprinters tussen Leeuwarden en Meppel. In Meppel wordt aansluiting gegeven op de Sprinters van/naar Groningen en Zwolle.
Als de uitbreiding van de infrastructuur tussen Meppel en Herfte/Zwolle gereed is, rijden vanaf 2021 de 2 Sprinters door naar Zwolle.



Op 18 januari a.s. wordt de gemeenteraad van Heerenveen gevraagd de gemeentelijke financiele bijdrage van EUR 100.000,- vanuit de Investeringsagenda Drachten-Heerenveen voor het aanpassen van de overweg, te bekrachtigen.



De gemeente Heerenveen, Provincie Fryslan en ProRail werken samen aan dit project.