Fireforum Award voor Liefkenshoekspoorverbinding


10 december 2015

De Liefkenshoekspoorverbinding heeft de Fireforum Awards gewonnen. Opdrachtgever Infrabel en ingenieursbureau TUC RAIL ontvingen de prijs die als doel heeft projecten in de spotlights te zetten die de brandveiligheid van personen, gebouwen en goederen op een unieke wijze bevorderen.
Heijmans-dochter Van den Berg is betrokken bij de engineering en aanleg van de branddetectie systemen en een bijzondere schuimblusinstallatie voor de tunnelbuizen.

Fireforum-Liefkenshoek-2.JPG

Opdrachtgever Infrabel en ingenieursbureau TUC RAIL nemen de prijs in ontvangst.

Van den Berg heeft de engineering en installatie van de branddetectie systemen uitgevoerd op basis van een referentie ontwerp van de opdrachtgever. Deze systemen bestaan uit een lineair branddetectiesysteem in de tunnelbuizen en conventionele branddetectiesystemen in de technische lokalen van
het tunnelcomplex. Daarnaast heeft Van den Berg automatische gasblussystemen geplaatst in alle ICT lokalen van het tunnelcomplex.

Een klassiek branddetectiesysteem bestaat uit een aantal strategisch opgestelde meetpunten die de alarmen genereren. Het lineair systeem dat in LHSV is toegepast bestaat uit een aantal detectiekabels met glasvezels waarbij de temperatuur in de tunnel over zijn volledige lengte op elke plaats
continue gemeten wordt tot op een halve graad Celsius nauwkeurig. Het resultaat van deze metingen wordt voortdurend vergeleken en bij overschrijding van vastgelegde grenswaarden worden alarmen gegenereerd. Met dit systeem is het dus mogelijk om vast te stellen of de brand stilstaat of zich
verplaatst waarbij ook de snelheid van de verplaatsing wordt gemeten. Zo is het mogelijk om bij een brand in een met voldoende snelheid rijdende trein te beslissen om niet automatisch te blussen, waardoor de tunnel geblokkeerd wordt, maar om de rijdende trein uit de tunnel te laten rijden om
daar te blussen. Het spreekt voor zich dat deze technische oplossing de beschikbaarheid van de tunnel aanzienlijk verhoogt.

Automatische aansturing blussysteem

Ongeveer de helft van de in totaal 16,2 km lange Liefkenshoekspoorverbinding bestaat uit spoortunnels die tot 40 meter diep onder de Schelde lopen. Onderdeel van de veiligheidsinstallaties van de tunnels is een uniek automatisch schuimblussysteem. Dit systeem kan een tunnelsectie van 180 meter
lang in 3 minuten opvullen met schuim en betekent een primeur op Europees spoordomein. Deze schuimblusinstallatie is door Van den Berg gekoppeld aan een GBRS systeem (Gas Brand Scenario's). Van den Berg was ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling en realisatie van dit systeem. Het GBRS
systeem stuurt via talrijke brandscenario's automatisch de verschillende technische onderdelen aan, waaronder de blusinstallaties. Dit gebeurt op basis van binnenkomende alarmmeldingen van de branddetectiesystemen.

Previous Next

Aanleg en onderhoud

De Liefkenshoekspoorverbinding is de langste spoortunnel van Belgie en inmiddels bijna een jaar in gebruik. Het is een strategische verbinding voor het goederenverkeer en de spooroperatoren, de Antwerpse haven en de Belgische economie. Van den Berg en de civiele installatietak van Heijmans in
Nederland werkten samen aan de aanleg van de veiligheidsinstallaties in de spoortunnel en zijn ook verantwoordelijk voor het 15-jarig onderhoud hiervan.

Meer informatie

Steven van Hoef

Business Line Manager Rail & Road

* shoef@heijmans.nl
* Bekijk mijn profiel

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail

Sluiten

Het beste van Heijmans

Ieder kwartaal onze meest spraakmakende tips, projectreportages en interviews in je mailbox!

Abonneer je
Voornaam _____________________
Achternaam _____________________
E-mailadres _____________________
Abonneer je

Meer Heijmans

Een goed huwelijk
Hoe staat het met

Liefkenshoekspoorverbinding

Een goed huwelijk
Lees verder
Onmisbare schakel
Project

Liefkenshoek-spoorverbinding

Onmisbare schakel
Bekijk dit project