Europa streeft naar versterking van de vervoersverbindingen in de EUREGIO
Gronau/Hengelo, 10 december 2015.Het EUREGIO-gebied vormt als knooppunt op de door Brussel ondersteunde ontwikkeling van de North Sea Baltic Corridor een belangrijk element in het Europese verkeersbeleid. Dit stelde Catherine Trautmann, de verantwoordelijke cooerdinator van de Europese
Commissie, op dinsdag tijdens haar werkbezoek aan Gronau en Hengelo. Juist in de grensregio's moet alles worden gedaan om de verbindingen over spoor, water en weg grensoverschrijdend op elkaar aan te laten sluiten. Dit levert niet alleen voordelen op voor de bevolking van de regio, maar
stimuleert ook de regionale economie en vormt bovendien een belangrijke vestigingsfactor.
Tijdens het werkbezoek liet Trautmann zich in haar functie als verantwoordelijke cooerdinator voor de corridor informeren over de situatie in de regio: "Deze plaatselijke bezoeken zijn erg belangrijk voor mij, omdat ik hier het meeste inzicht krijg in lokale inspanningen en uitdagingen". Samen
met bijna 35 vertegenwoordigers uit de Nederlandse en Duitse politiek en het bedrijfsleven bracht zij 's ochtends een bezoek aan het internationale, logistieke centrum Nellen und Quack The Green Line in Gronau, waarna het middagprogramma in de goederenterminal CTT in Hengelo werd voortgezet.
Niet alleen de bevolking en het bedrijfsleven zullen in de komende decennia profijt ondervinden van een transportverbinding van oost naar west zonder hiaten. Zo bieden verbeterde verbindingen via het spoor de mogelijkheid te besparen op het gebruik van fossiele brandstoffen. Verder zal de
toename van de binnenscheepvaart een gunstige uitwerking hebben op de verkeersintensiteit op de autosnelwegen en daarmee tot vermindering van de uitstoot van CO2. In haar toespraak benadrukte Trautmann dat in de periode tot 2050 het goederenvervoer met 80 % en het personenverkeer met 50 % zal
groeien. Namens de Europese Commissie toonde zij zich verheugd over het initiatief tot samenwerking in het grensgebied en sprak zij de wens uit dat de uitwisseling van kennis en ervaringen nog verder intensiveert: "Infrastructuurbeleid wordt vaak op nationaal niveau gemaakt. Het is aan ons om
de negatieve invloed van de grens af te bouwen". Daarbij staan het streven naar een snellere en betere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn en versterking van de regionale logistieke sector centraal.
Achtergrond
De Europese Commissie heeft onder de naam TEN-T (Trans-Europese Transportnetwerken) negen zogenoemde kerncorridors benoemd. Deze corridors vormen de weerslag van de belangrijkste huidige en toekomstige verkeersstromen in de Europese Unie. Volgens de planning dient de infrastructuur voor de
corridors in 2030 volledig te zijn ontwikkeld. Om dit mogelijk te maken is in het kader van het TEN-T-programma een subsidiebedrag van in totaal 24 miljard euro beschikbaar. Het EUREGIO-gebied ligt middenin de North Sea Baltic Corridor, die loopt van Amsterdam/Rotterdam via Twente/Euregio
richting Berlijn en dan verder naar de Baltische staten. De corridors bestaan in de regel uit ten minste twee transportmiddelen, drie lidstaten en twee grensgebieden. Grensgebieden en intermodale verkeersknooppunten krijgen speciaal aandacht bij de bepaling van prioritaire projecten vanwege
hun betekenis voor het gehele netwerk.