Accountants op social media: 3 tips die werken


Hilversum, 20151210 -- Ondernemers bevinden zich op allerlei social media. Waarom accountants of administratiekantoren dan nog niet zo veel? En als zij al wel een account hebben aangemaakt, dan nemen zij vaak niet de tijd om er écht actief mee te zijn. Terwijl het net zo veel tijd kost en net zo veel kan opleveren als een fysieke netwerkbijeenkomst. Misschien wel meer! Whitfieldd.com, de vergelijkingssite voor accountant en administratiekantoren geeft hen 3 tips om nog meer uit hun online inspanningen te halen.

1. Deel uw kennis

Er zijn allerlei verzamelplaatsen van Nederlandse ondernemers op internet. Hier zijn uw potentiële klanten te vinden. Dit zijn dus de plekken waar u kunt laten zien waarom ze bij u moeten komen. Oftewel: deel uw kennis en expertise. Door snel en op een klantvriendelijke manier ondernemers verder te helpen, weten zij meteen dat ze bij uw accountant- of adminsitratiekantoor goed zitten.

Een andere manier om uw kennis te delen is via uw eigen blog of via LinkedIn. U heeft vast wel een persoonlijk profiel of bedrijfspagina waarmee u interessant nieuws kunt delen. Nog interessanter wordt het als u lid wordt van LinkedIn-groepen en hier accountantsvragen beantwoordt van ondernemers. Een doorklik naar uw persoonlijke profiel is dan zo gebeurd.

2. Val op in de visuele online wereld

Wie zegt dat accountants- en administratiekantoren niets te zoeken hebben op visueel ingestelde social media zoals Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest? U zou best een simpele schets kunnen maken om een bepaald boekhoudprincipe uit te leggen. Of maak eens een foto van een mooi vormgegeven jaarverslag. Visuele sociale media zijn bedoeld als inspiratie. Door creatief om te gaan met de combinatie beeld/ accountancy kunt u daar vast en zeker een nieuwe doelgroep mee bereiken.

3. Hang niet de verkoper uit

U weet vast wel hoe vervelend het is wanneer u op een netwerkevenement op bijna opdringerige wijze een visitekaartje in uw hand gedrukt krijgt, nog voordat u goed en wel kennis kon maken met de gever ervan. Houd dit in uw achterhoofd als u op Twitter, Facebook, LinkedIn of andere social media namens u als uw accountant of administratiekantoor actief bent. Niemand houdt ervan om zo benaderd te worden.

Social media kunnen het beste worden geschaard onder pull-media. Door uzelf te profileren op basis van kennis en laagdrempeligheid, nodigt u potentiële klanten uit om nader onderzoek te doen naar uw accountant- of administratiekantoor. Zodra zij op uw website de positieve klantbeoordelingen zien die u verzameld heeft via Whitfieldd.com, weten zij genoeg. U hoeft dus niet de verkoper uit te hangen. Wees gewoon de accountant of hetadministratiekantoor want daar zoekt uw doelgroep naar.