Verklaring getekend om correcties eindexamens te verbeteren
De bonden, werkgeversorganisaties en het ministerie van Onderwijs hebben afspraken gemaakt die de tweede correctie van eindexamenwerk in het voortgezet onderwijs moeten verbeteren. Dit was nodig, omdat staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs eerder dit jaar zijn besluit aanhield om de correctievolgorde om te draaien, op voorwaarde dat de tweede correctie beter zou worden uitgevoerd.
De afspraken zijn onlangs samen met een brief aan de Tweede Kamer gestuurd.
Wat gaan de betrokken partijen doen om de tweede correctie te verbeteren? Het ministerie van Onderwijs gaat het College voor Toetsen en Examens (CvTE) vragen rekening te houden met de examenplanning van vakken die voor veel nakijkwerk zorgen. Ook moet het CvTE de correctievoorschriften goed controleren en moet het Cito een onderzoek doen om te kijken in hoeverre de tweede correctie volledig is uitgevoerd in 2016.
De bonden en werkgevers moeten helpen bij het zoeken naar goede oplossingen om de correctie goed uit te voeren. Ook zullen de AOb en de andere bonden hun leden in het voortgezet onderwijs oproepen om de tweede correctie helemaal uit te voeren en te melden als ze daarbij tegen problemen aanlopen.
Meer tijd en vergoeding
Eerder zei AOb-bestuurder Ben Hoogenboom al dat docenten meer tijd moeten krijgen voor het nakijkwerk en een financiele vergoeding. Hoogenboom vindt het positief dat de `hele keten' nu wordt bekeken bij het zoeken naar mogelijke oplossingen en dat ook het CvTE daarin wordt betrokken. "In de verklaring wordt erkend dat docenten onder tijdsdruk staan, dat moet veranderen. Ze moeten een aantal vrije dagdelen krijgen afhankelijk van het na te kijken eindexamens en het vak", zegt Hoogenboom. "Wij willen daarvoor in overleg met de werkgeversorganisatie VO-raad."
Verbetering
Dit voorjaar kondigde staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs aan om de volgorde om te draaien: eerst kijkt een collega van een andere school het examenwerk na, dan pas de eigen leraar. Volgens hem zou dat zorgen voor een verbetering, omdat uit Cito-onderzoek bleek dat lang niet alle leraren de tweede correctie goed en volledig uitvoerden.
De staatssecretaris verkeek zich op het politieke draagvlak: duizenden leraren tekenden een petitie tegen het voorstel. Ze voelden zich geschoffeerd. Uiteindelijk hield Dekker zijn besluit een jaar aan, op voorwaarde dat bonden en werkgeversorganisatie alles op alles zouden zetten om de tweede correctie te verbeteren. Mocht het niet leiden tot het gewenste resultaat dan zal de staatssecretaris alsnog de omdraaiing van de correctievolgorde in schooljaar 2016/2017 in procedure brengen, zo schrijft hij aan de Kamer.