Spoorwegovergang Alverna in Heemstede moet open
Spoorwegovergang Alverna in Heemstede moet open
Betoging van teleurgestelde bewoners van de naastgelegen Geleerdenwijk oktober 2015 bij de afgesloten overweg naar het Laantje van Alverna
Vandaag heeft de Raad van State uitspraak gedaan in het hoger beroep over de spoorwegovergang Alverna in Heemstede. De spoorwegovergang moet weer open! De Raad van State bevestigt hiermee de uitspraak van Rechtbank Noord-Holland: de overweg is wel degelijk een openbare weg. ProRail betwistte die uitspraak en ging in hoger beroep bij de Raad van State. Fietsersbond en Wandelnet zijn heel blij. De organisaties hadden de zaak aangespannen, omdat ze vonden dat er een veilige toegang moest blijven voor de honderden wandelaars en fietsers die dagelijks gebruik maakten van de overweg. De spoorwegovergang werd in oktober 2014 – terwijl de zaak nog onder de rechter was – door ProRail afgesloten.
Jaap Moerman (Fietsersbond): “Dit is heel goed nieuws voor alle wandelaars en fietsers die met veel plezier een ommetje maakten via het Laantje.” Vladimir Mars (Wandelnet): “Wij doen een oproep aan de gemeente om de openbaarheid van de overweg nu actief te gaan handhaven, dat wil zeggen: ProRail sommeren om het hekwerk weg te halen en de spoorwegovergang te herstellen voor fietsers en wandelaars. En laten we dan gaan werken aan een passende overwegbeveiliging.”
Eerder dit jaar waren Fietsersbond en Wandelnet al in overleg met de gemeente en ProRail. Daar hebben zij voorgesteld een alternatief veilig overwegsysteem te ontwikkelen (‘overweg-light’). De Tweede Kamer heeft daar ook op aangedrongen bij de staatssecretaris. Zij stelde 5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van dergelijke innovatieve systemen om onbewaakte recreatieve voet/fietsoverwegen te beveiligen en 5 miljoen voor gebiedsgerichte oplossingen. Daar zou Alverna ook van kunnen profiteren, bv. een proefproject.
Moerman en Mars: “Wij willen een open overweg, maar ook een veilige overweg, en dat kan met eenvoudige middelen, zonder toeters of bellen.” Een tunneltje kan ook, aldus een rapport van Movares uit 2009, maar dat is natuurlijk wel duurder. De organisaties willen graag weer snel met de gemeente en ProRail aan tafel.