Communicatietraining voor kinderen met ontwikkelingsproblemen (Promotie) - Radboud Universiteit
woensdag 9 december 2015
Tijd vanaf 14:30
Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit Faculteit der Letteren
Promovendus mevrouw drs. A.C.L. Kilkens
Promotor(es) prof. dr. A.C.M. Rietveld
Copromotor(es) dr. H.A.K. Klatter-Folmer, dr. J.J.W. van der Burg
Subtitel De ontwikkeling en evaluatie van het Communicatie Assessment & Interventie Systeem (CAIS) voor het aanleren van (proto-)imperatief gedrag aan kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen
Beschrijving
Kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen hebben vaak verschillende beperkingen: zowel verstandelijk als lichamelijk. Zonder specifieke ondersteuning lopen zij al vroeg in hun ontwikkeling kansen mis om communicatie- en taalvaardigheden te ontwikkelen. Zowel de kinderen als hun sociale omgeving hebben aangepaste communicatievormen en interactiestrategieen nodig om de communicatie op gang te brengen. Ans Kilkens beschrijft in dit proefschrift een nieuw interventieprogramma genaamd `Communicatie Assessment & Interventie Systeem voor kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen (CAIS)'. CAIS biedt een volledig uitgewerkte communicatietraining (inclusief een beoordeling van de bereikte resultaten) en heeft als doel het niveau en de frequentie van verzoeken van de kinderen zelf te verhogen. Uit casestudies blijkt CAIS doeltreffend en goed uitvoerbaar is. Het werd bovendien in hoge mate gewaardeerd door de ouders van de deelnemende kinderen.
Biografie
Ans Kilkens (1980) rondde in 2002 de opleiding Logopedie van de Hogeschool Zuyd te Heerlen af. Vervolgens studeerde zij in 2004 af aan de opleiding Spraak- en Taalpathologie van de Radboud Universiteit (RU) te Nijmegen. Haar promotieonderzoek voerde zij uit binnen de Sint Maartenskliniek in Nijmegen in samenwerking met het Centre for Language Studies (CLS) van de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit.