Lelystad scoort goed op voor- en vroegschoolse educatie volgens Onde..
Geplaatst: 9-12-2015
De resultaten van de voor- en vroegschools educatie (VVE) aanpak in Lelystad zijn goed. Dat zegt de onderwijsinspectie in haar rapport over de kwaliteit van VVE in Lelystad.
Gevel stadhuis
Voorbeeld
Op een aantal punten is Lelystad een voorbeeld voor andere gemeenten. Zo is de doelgroep in Lelystad breed, omdat er niet alleen gekeken wordt naar een taalachterstand. Het VVE-aanbod van alle partijen die hieraan meewerken, is samenhangend en sluit goed op elkaar aan. Vooraf stellen de VVE
partners duidelijke doelen en de resultaten worden goed gevolgd en gemeten. Ook uit de VVE-monitor die de gemeente zelf houdt, blijkt dat de resultaten van VVE goed zijn. De toetsresultaten op het gebied van taal van kinderen die VVE volgen, liggen zelfs boven het landelijk gemiddelde.
Succes voortzetten en verder verbeteren
De ambitie van de gemeente Lelystad en de VVE-partners voor de komende periode is vastgelegd in de nieuwe VVE-nota `Verder JongLeren met ta(a)lentontwikkeling'. De activiteiten die bijdragen aan het succes van VVE worden voortgezet. Daarnaast onderzoeken alle partijen samen op welke manier de
kwaliteit van VVE verder verbeterd kan worden door samen te werken in een virtueel VVE-expertisecentrum. In 2016 wil de gemeente met de partners vooral investeren in het bereiken van nog meer kinderen die behoefte hebben aan de extra ondersteuning met het VVE-aanbod.
Wat is VVE?
De gemeente Lelystad investeert volop in haar jongste inwoners. Dit doet zij ook op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Op VVE-peuterspeelzalen en in de onderbouw van VVE-basisscholen krijgen kinderen die daar behoefte aan hebben extra aandacht. Het consultatiebureau of de
leidster op de peuterspeelzaal constateert deze behoefte. Het doel van die extra aandacht is het stimuleren van de ontwikkeling, met name op het terrein van taal, maar ook breder omdat jonge kinderen op allerlei manier leren. Daarmee hebben kinderen een grotere kans om zonder achterstand een
start te maken in groep 3 van de basisschool. De VVE-peuterspeelzalen gebruiken daarvoor het programma Kaleidoscoop. Dat is een bewezen succesvol programma. Ook op de VVE-basisscholen in groep 1 en 2 wordt met diverse succesvolle programma's extra aandacht aan de taalontwikkeling gegeven. Op
deze manier krijgen kinderen over een langere periode de kans om een ontwikkelingsachterstand in te halen.