Zeven reistrends volgens Cherry Picker
Zeven reistrends volgens Cherry Picker
Traditiegetrouw zet reisexpert en trendwatcher Tessa aan de Stegge van travel trendbureau Cherry Picker de reistrends uit het Cherry LAB voor het nieuwe jaar op een rijtje en verklaart hoe en waarom reizen verandert.
Trends als Verras me, Under the radar, Solo +, Op maat en persoonlijk met z*n allen, Alles exclusief, Groen is cool en Altijd digitaal vertegenwoordigen natuurlijk niet mainstream van vakantievierend Nederland maar geven wel aan welke kant we opgaan.
2016 is volgens de trendwatchers van Cherry LAB het jaar waarin er geen vakantie meer wordt gevierd, er wordt gereisd. Dit is het jaar waarin je reisgedrag meer dan ooit iets over jezelf vertelt. Reizen wordt in 2016 namelijk gezien als het nieuwe statussymbool. Ervaringen zijn belangrijker geworden dan bezittingen. Reizen is bij uitstek de manier om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Bouw aan je status door je open te stellen voor verrassingen en spontaniteit, op zoek te gaan naar een exclusieve ervaring, alleen op reis te gaan, toffe locals te ontmoeten, zelf een gedeelte van je trip te organiseren en je steentje bij te dragen aan mens, milieu en gemeenschappen. Uiteraard doe je aan *lifeloggen*: je reist met digitale hulpmiddelen en deelt je ervaringen in sociale netwerken zodat iedereen je status instant kan waarderen. Maar alle apps ten spijt: het nieuwe jaar draait weer om beleving. Kortom: "Vertel me hoe je reist, met wie en waarheen, en ik vertel je wie je bent.*
1. Verras me
Online shopping zorgt ervoor dat we een vakantie net zo makkelijk kopen als een spijkerbroek. Hierdoor gaan we vaker, maar ook korter op reis. Het gemak waarmee je vakanties of reizen boekt triggert je wanderlust constant volgens Cherry Picker*s trendonderzoek. Lang vooruit plannen is immers niet meer noodzakelijk. Met een paar klikken op je mobiel boek je spontaan een accommodatie bij aankomst. Bij Hotel Tonight is het zelfs onmogelijk om langer dan zeven dagen van te voren te boeken. Waar komt deze drang naar spontaniteit uit voort? We reizen niet meer voor een bestemming, maar voor de ervaring. We willen hoe dan ook ontsnappen uit het 24/7 geconditioneerde leven, maakt niet uit waarheen. In het dagelijks leven uit dit zich in festivalbezoek (Nederland telt 800 festivals met 23 miljoen bezoekers), uitjes naar bijvoorbeeld Vuurtoreneiland of een Secret Escape. Liever weten we zelfs niet van te voren waar we heengaan, omdat een gedeelte van de fun en het mysterieuze effect verdwijnt door het dood-researchen van bestemmingen, accommodaties en activiteiten en het doorspitten van miljoenen reviews. Bij blind break organisatie srprs.me hoor je pas op het vliegveld waar je heen gaat. Op apps zoals Corner, Kayak en Skyscanner bepalen criteria als temperatuur, vluchtduur en de activiteiten die je wilt doen je bestemming. Verwerf status door op je gevoel en intutie te vertrouwen en je te laten verrassen: neem zelf het heft in hand met een roadtrip waarbij je je laat leiden door de sterren in plaats van je navigatie of een bestemming under the radar.
2. Under the radar
Reizen naar een bestemming die nog niet bij het grote publiek bekend is, is natuurlijk bij uitstek een manier om jezelf te onderscheiden. Cherry Picker geeft aan dat door de toetreding van wereldwijde nieuwe prijsvechters de prijzen van vliegtickets en accommodaties dalen en dat hierdoor een steeds groter deel van de wereld binnen handbereik komt van de opkomende middenklasse in groeiende economie*n. Bestemmingen worden langzaamaan overspoeld door deze groep. We willen graag naar een exclusieve bestemming die niet bekend is bij het grote publiek. Daarom zet de trend Under the radar dit jaar definitief door. Denk aan bestemmingen zoals Iran, Colombia, Sri Lanka, Bhutan en IJsland. Ook reisorganisaties bieden Under the radar activiteiten aan zoals Touratrek met een off-road motorreis in Marokko.
3. Solo+
Door alleen op reis te gaan laat je zien dat je de wereld aan kunt. Je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling en staat open om nieuwe mensen te ontmoeten en dingen te doen die je misschien in een groep nooit zou hebben gedaan. Een soloreis heeft niet dezelfde insteek als een singlereis. Trendbureau Cherry Picker: "Het gaat er om dat je er zelf voor kiest (ook al heb je een relatie) om alleen op pad te gaan om zo contact te leggen met anderen en met jezelf.* Maar, solo betekent niet automatisch *alleen*: door digitale applicaties was het nooit eerder zo makkelijk om met gelijkgestemde reizigers in contact te komen voor, tijdens of na je reis. Op Penroads verenigen 2500+ reizigers zich uit meer dan 90 landen om samen te reizen, met het sociale concept POD Tent verbind je jezelf met andere campinggasten en op srprs.me boek je een Solo Together-tripje waarbij samen reizen, dingen beleven en self discovery voorop staan in plaats van de ware ontmoeten zoals bij singlereizen vaak het geval was.
4. Op maat en persoonlijk met z*n allen
Ook de mensen die je ontmoet tijdens de reis, bepalen je status. Ontmoet je medereizigers van de reisorganisatie of ontmoet je ook locals? Organiseer je zelfs iets op eigen houtje met medereizigers en locals? Do it peer is het credo om sociale status te verwerven. Deze peers zijn de lokale bevolking, influencers, maar ook net zo goed je buurman. Op Make it travel leen je travel gear van je peers, op Hosted Walks laat je je rondleiden door een local of leid je zelf iemand rond en via Sleeping with the locals overnacht je bij locals. Op de Camperparkeerplaats tijdens de Kampeer en Caravan Jaarbeurs brainstorm je met je peers over een kampeerexpeditie op maat. Deze initiatieven ontstaan uit het verlangen van reizigers naar maatwerk en een persoonlijke benadering. Als reisorganisaties hier niet op inspelen organiseren reizigers zichzelf samen met locals om zo toch de trips op maat samen te stellen waar ze naar verlangen.
5. Alles exclusief
Het begon in de kledingindustrie; het combineren van luxe merken met stukken van voordelige ketens. Aan de grondslag van de trend Alles exclusief liggen de vele mogelijkheden voor reizigers vandaag de dag: er is meer verkrijgbaar dan pakketreizen, online kun je alles zelf direct boeken. Waar wil je heen? Voor hoe lang? Wil je duur of wil je goedkoop? De tijd dat je koos voor *een luxe reis* of *een budget reis*, *outdoor* of *citytrip* is achterhaald. Je combineert luxe met outdoor of slaapt tijdens je city budgettrip in een poshtel als Generator Hostels. Bij Terravelo Tours fiets je van luxe tent (met kledingkast) naar luxe tent, bij Eurocamp slaap je in een luxe boomhut en op Booking Brabant stel je zelf je activiteitenpakket voor Breda samen. Door zelf het huidige aanbod te mixen en te matchen van cheap tot chic verkrijg je status.
6. Groen is cool
Hoe groen je reist zegt iets over jou. Voor de nieuwe generatie Millenials en Generatie Z is groen al a way of living. Cherry Picker: "Zij hebben een sociaal- en milieubewuste levensstijl die ze tijdens hun reis graag voortzetten. De Millenials, geboren na 1980, zijn de eerste generatie die een groene bedrijfsvoering eist en hier rekening mee houdt bij het boeken van een accommodatie.* Naast het verblijven in groene accommodaties zoals Morgan*s Rock Hacienda & Ecolodge, draagt de statusbewuste reiziger ook rechtstreeks bij aan de economie door activiteiten te doen met locals via I like local of vrijwilligerswerk te doen via Workaway. Natuurlijk speelt ook groen transport een rol in bij de statusverwerving van de nieuwe reiziger en worden er zelfs zonnepanelen op backpacks geplaatst door Voltaic Systems.
7. Alles digitaal
Zoals uit alle trends van Cherry Picker blijkt, ligt technologie ten grondslag aan de meeste trends. Geen wonder met de Millenials en opgroeiende Generatie Z die worden grootgebracht in een digitale omgeving waarin alles draait om technologie. De meest voor de hand liggende status-waardering van reizigers is het uploaden van hun ervaringen op sociale platformen. Via lifelogging laten status-geobsedeerde reizigers zien waar ze zijn en wat ze doen. Met Saga leg je jouw activiteiten op verschillende platformen zoals Instagram automatisch vast in een lifelog. Met de app Airsocial kom je in contact met de personen op je vlucht (social flying). Met Cat Street View bekijk je zelfs Hiroshima door de ogen van een kat. Virtual reality maakt het mogelijk bestemmingen te bezoeken vanuit je luie stoel. Maar alle technische en digitale mogelijkheden ten spijt: het nieuwe jaar draait weer om beleving in plaats van het uitbuiten van digitale mogelijkheden.
Over Cherry Picker
Cherry Picker is een Amsterdams bureau dat gelooft dat marketing en trends hand in hand gaan. Cherry Picker doet in het Cherry LAB enerzijds onderzoek naar trends en zet anderzijds PR & Branding campagnes op voor de lifestyle- en reisbranche. Cherry Picker is in 2011 opgericht door strateeg/trendwatcher Tessa aan de Stegge, het team bestaat uit 5 specialisten. Het credo is *cherry picking*: we pikken dagelijks de krenten uit de pap.
Link: http://www.cherrypicker.nl