Begroting: Burger, bestuur en bedrijfsvoering
Geplaatst op 08 december 2015
De dienstverlening in onze gemeente moet op orde zijn. Burgers en ondernemers mogen verwachten dat ze hun zaken met de gemeente betrouwbaar en snel kunnen regelen, met eigentijdse middelen en op het moment dat hen dat het beste uitkomt. Dat betekent dat we als gemeente nabijheid organiseren.
Burgemeester Pommer zegt hier het volgende over: `Volgens de officiele boeken over het staatsrecht, de geleerden op dit gebied en onze politici staat de gemeente het dichtst bij de burgers. De interessante vraag is, of de burger dit in de praktijk ook zo ervaart. In de ruim 25 jaar, dat ik
burgemeester mag zijn, heb ik alleen maar een tendens naar schaalvergroting op alle terreinen gezien en een toenemende invloed van Den Haag, maar vooral Brussel, op de dagelijkse praktijk van het besturen. Langzaam maar zeker komt men er achter, dat schaalvergroting alleen maar kan slagen,
wanneer er tegelijkertijd sprake is van schaalverkleining.'
Twee voorbeelden onderstrepen dat wat we nastreven en waar het in de begroting om draait als het gaat om burger, bestuur en bedrijfsvoering.
1. De ambtelijke fusie met Boxtel
Op 1 januari a.s. gaan de ambtenaren met elkaar in een organisatie samenwerken. De twee gemeenten blijven zelfstandig. Met andere woorden: u houdt uw eigen gemeenteraad, uw eigen college en uw eigen burgemeester. Die maken hun eigen beleid, hun eigen keuzes en sturen u brieven met het eigen
logo van de gemeente Sint-Michielsgestel en de handtekening van het eigen bestuur. Juist omdat we een steviger en minder kwetsbare organisatie bouwen, kunnen we nog beter nabijheid organiseren. Onze burgers moeten zo min mogelijk hoeven te reizen om een bestuurder te spreken, een paspoort of
vergunning aan te vragen of voor een indicatie of voorziening in aanmerking te komen. Afgezien van het feit, dat we zeer sterk zullen inzetten op innovatie en uitbreiding van de digitale bereikbaarheid en dienstverlening, zal het wijkgericht werken een speerpunt van de nieuwe organisatie zijn.
Het dorpshuis en de keukentafel zullen hele belangrijke punten van ontmoeting en overleg zijn tussen burger en gemeente. Er is zelfs al een gemeente in Nederland, die het gemeentehuis heeft afgeschaft. Zo moeten we eigenlijk durven denken en werken; u moet het gevoel hebben, dat uw gemeente
heel dichtbij is. Niet voor niets werken de ambtenaren binnen de nieuwe ambtelijke organisatie met het emailadres: mijngemeentedichtbij.
2. De nationale politie
Sint-Michielsgestel is begin dit jaar door de Nationale Politie aangewezen als pilotgemeente om een nieuwe manier van werken van de wijkagenten in te voeren en uit te proberen. Daarvoor kregen wij al direct de ooit door de Minister aan heel Nederland beloofde wijkagenten van 1 op de 5.000
inwoners. Onze wijkagenten werken niet meer vanuit een politiebureau, maar in onze dorpen vanuit uw eigen gemeentehuis en gaan ook steeds meer gebruik maken van de dorpshuizen. Omgekeerd hoeft u dus ook niet meer naar het politiebureau in Schijndel, zelfs niet naar het gemeentehuis. U bepaalt,
waar en op welke manier u met de politie wil praten of contact wil hebben. De wijkagenten worden zodanig uitgerust, dat zij ook zelf niet terug moeten naar het politiebureau of gemeentehuis om allerlei gegevens op te zoeken of op te slaan.
Nabijheid, dicht bij u willen zijn, toegankelijk voor u willen zijn, dat is wat we als bestuurders en ambtenaren allemaal nastreven.