Van Dijk: Meld je ervaring met dure tickets
SP-Kamerlid Jasper van Dijk roept iedereen op om ervaringen met dure tickets te mailen naar zijn Meldpunt Kaart te Duur. Het gebeurt regelmatig dat tickets voor concerten via internet worden doorverkocht, waarbij een veelvoud van de originele prijs betaald moet worden. Van Dijk: `Bij de concerten van Adele waren tien minuten na aanvang van de verkoop al kaarten te koop voor 1.000 euro. Dat is belachelijk. Doorverkopers maken zwaar misbruik van het feit dat liefhebbers graag naar een concert willen.'
Eerder sprak de Tweede Kamer haar steun uit voor een initiatiefwet van Van Dijk waarmee de doorverkoop van tickets aan banden wordt gelegd. Als de wet ook in de Eerste Kamer wordt aangenomen, kunnen kopers het teveel betaalde bedrag terugvorderen, indien het kaartje meer dan 20 procent kost dan de originele verkoopprijs. In februari 2016 spreekt de Eerste Kamer over deze wet. Van Dijk: 'Ik ontvang graag ervaringen van iedereen die teveel voor een ticket heeft moeten betalen. De meldingen zal ik bundelen en aanbieden aan de Eerste Kamer.'
Het komt regelmatig voor dat mensen SP-Kamerlid Jasper van Dijk roept iedereen op om ervaringen met dure tickets te mailen naar zijn Meldpunt Kaart te Duur. Het gebeurt regelmatig dat tickets voor concerten via internet worden doorverkocht, waarbij een veelvoud van de originele prijs betaald moet worden. Van Dijk: `Bij de concerten van Adele waren tien minuten na aanvang van de verkoop al kaarten te koop voor 1.000 euro. Dat is belachelijk. Doorverkopers maken zwaar misbruik van het feit dat liefhebbers graag naar een concert willen.'
Eerder sprak de Tweede Kamer haar steun uit voor een initiatiefwet van Van Dijk waarmee de doorverkoop van tickets aan banden wordt gelegd. Als de wet ook in de Eerste Kamer wordt aangenomen, kunnen kopers het teveel betaalde bedrag terugvorderen, indien het kaartje meer dan 20 procent kost dan de originele verkoopprijs. In februari 2016 spreekt de Eerste Kamer over deze wet. Van Dijk: 'Ik ontvang graag ervaringen van iedereen die teveel voor een ticket heeft moeten betalen. De meldingen zal ik bundelen en aanbieden aan de Eerste Kamer.'
Het komt regelmatig voor dat mensen een veel te hoog bedrag betalen voor hun kaartje omdat ze het via de zogenaamde 'secundaire verkoop' hebben aangeschaft. Dit zijn particulieren en bedrijven die toegangskaarten opkopen om ze doelbewust voor een veel hoger bedrag te verkopen. Van Dijk: `Deze figuren verdienen bakken met geld over de rug van bezoekers. Het zijn wanpraktijken die moeten stoppen.'
Het komt ook voor dat kaartverkopers hoge servicekosten in rekening brengen. De onderbouwing is vaak uiterst schimmig. Ook hier wil Van Dijk maatregelen tegen nemen. Daarom vraagt hij de regering om de willekeur rond servicekosten aan te pakken. 'Verkopers moeten precies laten weten waarom welke servicekosten worden gemaakt. Ook dient voorkomen te worden dat kopers voor ieder kaartje apart steeds opnieuw servicekosten betalen. Het bezoeken van een evenement zou tenslotte iets leuks moeten zijn, het is nogal zuur als je dan met onterechte kosten wordt geconfronteerd.'
Heb je ervaring met te dure tickets? Mail dan naar kaartteduur@sp.nl
een veel te hoog bedrag betalen voor hun kaartje omdat ze het via de zogenaamde 'secundaire verkoop' hebben aangeschaft. Dit zijn particulieren en bedrijven die toegangskaarten opkopen om ze doelbewust voor een veel hoger bedrag te verkopen. Van Dijk: `Deze figuren verdienen bakken met geld over de rug van bezoekers. Het zijn wanpraktijken diSP-Kamerlid Jasper van Dijk roept iedereen op om ervaringen met dure tickets te mailen naar zijn Meldpunt Kaart te Duur. Het gebeurt regelmatig dat tickets voor concerten via internet worden doorverkocht, waarbij een veelvoud van de originele prijs betaald moet worden. Van Dijk: `Bij de concerten van Adele waren tien minuten na aanvang van de verkoop al kaarten te koop voor 1.000 euro. Dat is belachelijk. Doorverkopers maken zwaar misbruik van het feit dat liefhebbers graag naar een concert willen.'
Eerder sprak de Tweede Kamer haar steun uit voor een initiatiefwet van Van Dijk waarmee de doorverkoop van tickets aan banden wordt gelegd. Als de wet ook in de Eerste Kamer wordt aangenomen, kunnen kopers het teveel betaalde bedrag terugvorderen, indien het kaartje meer dan 20 procent kost dan de originele verkoopprijs. In februari 2016 spreekt de Eerste Kamer over deze wet. Van Dijk: 'Ik ontvang graag ervaringen van iedereen die teveel voor een ticket heeft moeten betalen. De meldingen zal ik bundelen en aanbieden aan de Eerste Kamer.'
Het komt regelmatig voor dat mensen een veel te hoog bedrag betalen voor hun kaartje omdat ze het via de zogenaamde 'secundaire verkoop' hebben aangeschaft. Dit zijn particulieren en bedrijven die toegangskaarten opkopen om ze doelbewust voor een veel hoger bedrag te verkopen. Van Dijk: `Deze figuren verdienen bakken met geld over de rug van bezoekers. Het zijn wanpraktijken die moeten stoppen.'
Het komt ook voor dat kaartverkopers hoge servicekosten in rekening brengen. De onderbouwing is vaak uiterst schimmig. Ook hier wil Van Dijk maatregelen tegen nemen. Daarom vraagt hij de regering om de willekeur rond servicekosten aan te pakken. 'Verkopers moeten precies laten weten waarom welke servicekosten worden gemaakt. Ook dient voorkomen te worden dat kopers voor ieder kaartje apart steeds opnieuw servicekosten betalen. Het bezoeken van een evenement zou tenslotte iets leuks moeten zijn, het is nogal zuur als je dan met onterechte kosten wordt geconfronteerd.'
Heb je ervaring met te dure tickets? Mail dan naar kaartteduur@sp.nl
e moeten stoppen.'
Het komt ook voor dat kaartverkopers hoge servicekosten in rekening brengen. De onderbouwing is vaak uiterst schimmig. Ook hier wil Van Dijk maatregelen tegen nemen. Daarom vraagt hij de regering om de willekeur rond servicekosten aan te pakken. 'Verkopers moeten precies laten weten waarom welke servicekosten worden gemaakt. Ook dient voorkomen te worden dat kopers voor ieder kaartje apart steeds opnieuw servicekosten betalen. Het bezoeken van een evenement zou tenslotte iets leuks moeten zijn, het is nogal zuur als je dan met onterechte kosten wordt geconfronteerd.'
Heb je ervaring met te dure tickets? Mail dan naar kaartteduur@sp.nl