Nieuw Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd ten doop gehouden
Op 4 december werd het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 ten doop gehouden. Daartoe werd het aangeboden aan de Raad van toezicht van CELTH, die in Zeist bijeen was. Het nu 570 pagina*s dikke Trendrapport is een veelgebruikt inspiratiewerk voor de branche, dit jaar uitgebreid met gegevens van CBS. Tevens voorziet het in een belangrijke behoefte waar het de terugkoppeling van onderzoeken naar het onderwijs betreft. Veel hogescholen hebben een collectief abonnement voor hun studenten.
Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot het standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen.
Met ingang van deze editie (2015) gaat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het Trendrapport participeren. Zij geven in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding.
In deel een van het Trendrapport zoals vertrouwd een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste trends waar we volgens toonaangevende deskundigen in de nabije toekomst mee te maken krijgen.
In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden twaalf verschillende deelsectoren van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Elk deel van het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven:
o Belevingsbenchmark van dagattracties - Bert Smit en Tjeerd Zandberg
o iBeacons en de customer journey: verbetering van de beleving van de binnenstad van Bergen op Zoom dankzij een app - Marian van der Ent en Martijn Smeenge
o Effectief reageren op online klachten en negatieve reviews: een model voor een gestructureerde en actieve aanpak - Corne Dijkmans
o Voor niets is nog te veel: bedrijven in Toerisme en Recreatie over tien jaar onherkenbaar * Jeroen Vinkesteijn
o De trends in dagattractiesnieuwe marktverdeling, schaalvergroting en transmediale storytelling - Goof Lukken
o Wie eet er van twee walletjes in de recreatiesector: de opkomst van tweezijdige platforms - Tjeerd Zandberg
o Economische impacts van toerisme berekenen met een (uitgebreid) input-outputmodel * Jeroen Klijs
o CARMATOP, een voorbeeld van duurzame samenwerking tussen sector en onderwijs * Eke Eijgelaar en Paul Peeters
o De (on)mogelijkheden van nieuwe data * Jorrit Bijl en Diana Korteweg Maris
o Toerisme en duurzaamheid, Eke Eijgelaar, Paul Peeters, Kim de Bruijn, Rob Dirven en Nico Heerschap
o Cultuur en toerisme * Nico Heerschap
o De ANWB wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit * Diana Korteweg Maris en Carin van Berkel
o De belevingswaarde van podiumkunsten * Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
o Nederlanders houden van fietsen * Carin van Berkel en Jeanette van *t Zelfde
o Wie is de vaste gast? * Jorrit Bijl en Margreet Toonen
Link: http://www.nritmedia.nl/store/35/
Op de foto: Vlnr Falco de Klerk Wolters (Stenden), Wicher Meijer (NHTV), Nel Verhoeven (HZ), Theo Ruys (RvT CELTH/Figi), Bram Gr*ber (KLM/AF) en uitgever Arend Jan Kornet (NRITMedia)