Nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Almere
4 december 2015
Nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Almere
Het college heeft een nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid vastgesteld, en legt de uitgangspunten hiervan voor aan de gemeenteraad.
De gemeente Almere wil een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn, en gemeenschapsgeld op een controleerbare en verantwoorde manier besteden. Daarnaast wil de gemeente rekening houden met het milieu en met sociale aspecten, zoals kansen voor mensen met
afstand tot de arbeidsmarkt. Tenslotte vindt de gemeente het belangrijk dat lokale ondernemers optimale kansen krijgen om mee te dingen naar gemeentelijke opdrachten.
Kansen voor lokale ondernemers
Bij Europese aanbestedingen is de gemeente gebonden aan strikte regels die geen ruimte bieden om lokale ondernemers voorrang te verlenen, maar bij opdrachten onder de Europese drempel zijn er meer mogelijkheden. In het nieuwe beleid is geregeld dat lokale ondernemers die graag willen meedingen
naar gemeentelijke opdrachten, zich hiervoor kunnen aanmelden. Voldoen ze aan de eisen van de opdracht, dan worden deze ondernemers als eerste benaderd door de gemeente.
Ondernemers en raadsleden konden tijdens een conferentie in oktober meedenken over het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente. De wensen en signalen die daar naar voren kwamen, heeft de gemeente zoveel mogelijk verwerkt in het nieuwe beleid.