Europese kampeertrends volgens ACSI
Europese kampeertrends volgens ACSI
Onlangs kopte De Telegraaf in dikke letters *Kampeervakantie raakt uit de gratie*. De krant baseerde zich op het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT Media, CBS, CELTH en NBTC Holland Marketing waarin wordt geconstateerd dat de afgelopen vijf jaar 250 kampeerterreinen in Nederland zijn verdwenen en het aantal kampeervakanties met een kwart gedaald. Dat betekent geenszins dat het in de hele sector kommer en kwel is. Bedrijven die duidelijke keuzes maken en met de tijd zijn meegegaan doen het juist goed. Genoeg gespreksstof om op de Nationale Netwerklunch 2015 dieper in te gaan op de Europese kampeertrends.
Gastspreker was Ramon van Reine van ACSI die in sneltreinvaart een overzicht gaf van de trends in de Europese campingmarkt. Een markt die sinds de jaren zestig toen we meer vrije tijd, meer mobiliteit en meer geld kregen, enorm is gegroeid. Een markt met maar liefst 27.000 campings waar jaarlijks 12 miljard euro in omgaat. "Kamperen is Big Business in Europa*, hield van Reine de aanwezigen voor.
Markt is volop in beweging
Wel een markt die sterk in beweging is. En niet in de laatste plaats door de klant die niet meer loyaal is, de keuze heeft uit een enorm aanbod, continu switcht tussen kamperen en andere logiesvormen en veeleisend is. "Kampeerders kunnen ook hele lastige klanten zijn.*
Nieuwe doelgroepen
Lichtpuntjes in deze bewegelijke markt zijn er zeker. Zo zijn gepensioneerden een mooie nieuwe en sterk groeiende doelgroep. Ze brengen relatief veel nachten op campings door, kunnen voor een sterke bezetting in het naseizoen zorgen en besteden veel. Maar dat gaat niet vanzelf. Zo verwachten ze een bedrijf dat tip-top in orde is en een goede horeca heeft. En dan bedoelen we niet het patatloket en de bezorgpizza. Gepensioneerden willen op de camping goed kunnen dineren. Voor campings die dat goed voor elkaar hebben, ligt volgens Van Reine een mooi en winstgevend naseizoen te wachten.
Van Reine staafde zijn beweringen met harde onderzoeksdata. Zo wil 64% van de Nederlandse gepensioneerden afwisselend uit eten of zelf op de camping koken. Bij de Duitse gasten is dat nog veel sterker met 75%. Wie denkt gepensioneerden te paaien door het aanleggen van een golfbaan komt bedrogen uit. Maar 5% heeft golfen als favoriete sportieve activiteit tijdens de vakantie. Fietsen (47%) en wandelen (37%) zijn stukken populairder.
Toenemende belangstelling voor verhuuraccommodaties bij familie
Ook in de krimpende markt voor familievakanties op een camping signaleerde Van Reine nog wat interessante ontwikkelingen. Zo zien ze bij ACSI een groeiende interesse voor huuraccommodaties omdat families minder de beschikking hebben over een eigen kampeermiddel. In tegenstelling tot de senioren mag de horeca wat eenvoudiger zijn waar prijs veel belangrijker is. Families hebben de beschikking over een goed budget maar verwachten daar wel voor faciliteiten voor terug.
Kampeerplaatsen kunnen renderen
Van Reine brak ook nog een duidelijk onderbouwde lans voor het behoud van kampeerplaatsen. Verhuuraccommodaties hebben in het laagseizoen een lage bezetting met lage tarieven terwijl het hoogseizoen korter wordt met minder nachten per klant. De terugverdientijd kan nog wel eens tegenvallen. Een kampeerplaats daarentegen kent een relatief lage investering waar de bezetting in het laagseizoen oploopt met goede resultaten in de horeca en minder behoefte vanuit de gast en kosten voor de ondernemer aan faciliteiten en animatie.
Laagseizoen Hoogseizoen Accommodaties Accommodaties - Lage bezetting - Kortere periode - Lage tarieven - Top bezetting - Minder nachten per klant Kampeerplaatsen Kampeerplaatsen - Toenemende bezetting - Kortere periode - Lage tarieven - Topbezetting - Goede resultaten horeca - Minder nachten per klant - Minder behoefte aan faciliteiten/animatie - Grote vraag naar faciliteiten/animatie
Gasten gebruiken veel bandbreedte
Goede WiFi is voor veel ondernemers een toenemende uitdaging. De hoeveelheid bandbreedte die gasten gebruiken wordt nogal eens onderschat. Zo moet je op een camping met 500 plaatsen al snel de beschikking hebben over een bandbreedte van 2400 Mb per seconde want op spitsuren heb je zomaar 1.500 devices aan je netwerk hangen. Gasten gebruiken internet op de camping om uitstapjes te plannen (13%), campinginformatie op te zoeken (15%), weersverwachting te bekijken (17%), email te checken (19%) of het laatste nieuws te lezen (9%).
Omdat vooral jongeren grootverbruiker zijn van bandbreedte is het wellicht een idee om een jongeren internetcafe te starten waar ze naar hartenlust kunnen gamen, filmpjes bekijken of hun social medianetwerk kunnen bijhouden.
Een goede mix maakt een succesvolle camping
Uitdagingen hebben campings volgens Van Reine genoeg. Zo moeten ze een goede mix kiezen tussen accommodaties en toeristische standplaatsen. Moet glamping ook echt glamping zijn met over de top luxe en een hotelservice. Hij vroeg zich openlijk af waarom ze weinig campings hotelservice aanbieden bij de luxe verhuuraccommodaties. Keuzes maken is de komende tijd het devies waarbij ondernemers tegelijk moeten nadenken over het businessmodel van de toekomst. "Wilt u een Glamping zijn met hotelservice, of een familiecamping of is uw klant gepensioneerd* daagde Van Reine de zaal uit. Optimisme was er ook want volgens Van Reine kunnen bedrijven die de juiste keuze maken een fantastische business draaien.
Chinees avontuur voor ACSI
Aan het eind van zijn betoog gaf Van Reine nog een klein inkijkje in het Chinese avontuur van ACSI. Zoals bekend organiseert ACSI Europese kampeerreizen voor Chinese toeristen en ontwikkelt het samen met een Chinese partner resorts in China. Daarbij moeten we niet denken aan het concept van een Nederlandse camping maar veel meer een luxe resort met chalets met een kwaliteitshoreca en animatie. Maken we op Nederlandse campings een ontwikkeling door van eenvoudig kamperen naar steeds luxer, Van Reine ziet in China een omgekeerde ontwikkeling van luxe resorts naar tentkamperen als kamperen meer is ingeburgerd. Groot struikelblok voor ACSI is de return on investment die de Chinezen partners verwachten, drie jaar!
Ook de eerste kampeerreis van Chinese toeristen in Europa verliep niet geheel vlekkeloos. Zo haperde de eerste dagen het speciaal ontwikkelde Chinese navigatiesysteem en was ook de Wifi niet direct in de lucht. Dat laatste is voor Chinese toeristen essentieel want zij willen real time alle ervaringen in Europa met het thuisfront kunnen delen. En zonder Wifi worden Chinese toeristen heel erg ongelukkig. Gelukkig waren na een paar dagen de kinderziektes uit de systemen en konden ook de Chinese toeristen weer lachen. Wat bleef was het gevaarlijk dicht achter elkaar rijden op de Europese wegen. Volgend jaar organiseert ACSI een tweede campingreis voor Chinese toeristen.
Tips van ACSI
* De markt is volop in beweging, ook uw bedrijf moet meebewegen
* Senioren verwachten een goede horeca
* Families trek je met verhuuraccommodaties
* Een goede WiFi met voldoende bandbreedte is essentieel
* Kies voor een goede mix tussen verhuuraccommodaties en kampeerplaatsen
* Glamping moet ook echt glamping zijn compleet met hotelservice
Over ACSI
Ed van Reine, de vader van de huidige directeur Ramon van Reine legde in 1965 de basis voor de inmiddels bekende groene ACSI Campinggidsen. Bevatte de eerste gids nog 55 campings, inmiddels worden er meer dan 10.000 Europese campings genspecteerd. Ieder jaar gaan ruim 300 ACSI-inspecteurs op pad om alle campings op meer dan 200 voorzieningen te controleren.
Het bedrijf stelt zich ten doel om kampeerders zo goed mogelijk te bedienen met informatie over campings, kamperen, kampeervakanties en reizen in het algemeen. Naast de bekende groene campinggidsen biedt ACSI diverse DVD's aan en beheert het meerdere Europese websites met campinginformatie. De grootste en bekendste website is www.eurocampings.eu met meer dan 9800 campings in Europa. Voor het laagseizoen biedt het bedrijf een kortingskaart aan waarmee campings hun bezettingsgraad kunnen verhogen. Daarnaast is het bedrijf met ACSI Kampeerreizen en Suncamp holidays ook actief als touroperator.