Project Nieuwe Sluis Terneuzen en gemeente Terneuzen ondertekenen bestuursovereenkomst

Project Nieuwe Sluis Terneuzen en gemeente Terneuzen ondertekenen bestuursovereenkomst

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 02 december 2015- Laatste update: 02 december 2015 15:55 uur

Vandaag ondertekenden Jan Lonink, burgemeester van Terneuzen en Johan Jacobs, de Nederlandse voorzitter van de stuurgroep Nieuwe Sluis Terneuzen de bestuursovereenkomst tussen de gemeente Terneuzen en het project Nieuwe Sluis Terneuzen. In deze overeenkomst staan afspraken over de samenwerking, organisatie en financien. Een belangrijke mijlpaal voor de komst van de Nieuwe Sluis in Terneuzen.

Bestuursovereenkomst Sluis Terneuzen

De nieuwe sluis komt op het grondgebied van de gemeente Terneuzen te liggen. Het is dus belangrijk om goede afspraken te maken over de rolverdeling tussen beide partijen, maar ook over samenhangende raakvlakken. Denk bijvoorbeeld aan een alternatieve tijdelijke locatie voor het Portaal van Vlaanderen, de verplaatsing van het oorlogsmonument en het wegennet. Wat betreft de wegen komt er een vlotte en veilige wegverbinding van de Westsluis naar de Oostsluis met een snelheid van 50 km/uur en een overzichtelijke nevenwegstructuur. Daarnaast komt er een rotonde aan de zuidoostzijde van de Oostsluis op de kruising Schependijk, Kennedylaan en Binnenvaartweg en doorgaande fiets- en voetpaden voor langzaam verkeer. Tijdens de bouw moet het verkeer het sluizencomplex altijd kunnen passeren. Verder staat er in de overeenkomst dat de parkeerplaats aan de Binnenvaartweg beschikbaar komt als bouwterrein tijdens de aanleg van de Nieuwe Sluis. Een andere belangrijke afspraak in de overeenkomst is dat belanghebbenden met vragen, klachten, claims en schademeldingen tijdens de bouw terecht kunnen bij een loket. Onderling bekijken de partijen wie verantwoordelijk is, maar voor de belanghebbenden betekent dit een spoedige en adequate afhandeling.

Waarom een nieuwe sluis?

De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn omtrent afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart. De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. Ook kan de Nieuwe Sluis zorgen voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en een goede werkgelegenheid.

Planning project

Het project Nieuwe Sluis Terneuzen doorloopt de procedure volgens de tracewet. In het voorjaar van 2016 neemt de Nederlandse minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) het definitieve tracebesluit. Tegelijkertijd verschijnt de nota van antwoord met daarin een reactie op de ingediende zienswijzen op het ontwerptracebesluit. Verder gaat de projectorganisatie vanaf het tweede kwartaal 2016 op zoek naar een geschikte aannemer. De aanbestedingsprocedure is op basis van de concurrentiegerichte dialoog. Naar verwachting is de aannemer begin 2017 bekend.