Schriftelijke vragen: Leren van herdenking aanslagen Parijs
Schriftelijke vragen: Leren van herdenking aanslagen Parijs.
GroenLinks bereiken uiteenlopende berichten over de herdenking en bespreking van de aanslagen in Parijs in de PO en VO scholen in Utrecht. Op veel scholen zijn op 16 november naast de 1 minuut stilte speciale bijeenkomsten en lessen georganiseerd met leerlingen en soms ook ouders. Veel scholen hebben, onder meer n.a.v. Charlie Hebdo, draaiboeken en lesmateriaal ontwikkeld. We horen ook dat er enkele scholen zijn waar de schoolleiding bespreking van de incidenten afhoudt en meerdere scholen waar leerkrachten vinden dat zij onvoldoende ondersteuning krijgen om de incidenten goed te kunnen bespreken. Leerkrachten van diverse scholen vinden dat zij niet in staat zijn incidenten en signaleren rondom radicalisering goed aan te pakken.
Volgens GroenLinks past het in het Actieplan ‘Utrecht zijn we samen’ om leerkrachten te faciliteren bij het ontwikkelen van constructieve manieren om incidenten als de aanslagen in Parijs met leerlingen (en ouders) te bespreken. Volgens GroenLinks is het nuttig als scholen in Utrecht samen de herdenking en bespreking van de aanslagen in Parijs evalueren zodat scholen/leerkrachten die best practices hebben ontwikkeld en scholen/leerkrachten die moeite hebben met het vinden van een constructieve aanpak van elkaar kunnen leren. We denken daarbij aan werkvormen als het organiseren van een meeting van experts samen met leerkrachten en intervisie.
Vragen aan het College:
Heeft het college een beeld hoe de aanslagen In Parijs in scholen In Utrecht zijn herdacht en besproken? Komt dat beeld overeen met het beeld dat wij hierboven schetsen?
Deelt het college de opvatting van GroenLinks dat het nuttig is als scholen/leerkrachten in Utrecht samen de herdenking en bespreking van de aanslagen In Parijs evalueren? Zo nee, waarom niet?
Ziet het college een rol voor de gemeente bij het initiëren en faciliteren van zo”n evaluatie? Zo ja, Welke?, Zo nee, waarom niet? Welke rol ziet het college voor zich weggelegd als het gaat om het bespreken/bespreekbaar maken van radicalisering op scholen?
Fred Dekkers
GroenLinks
Utrecht, 2 december 2015