Onderwijs aan vluchtelingenkinderen nog onvoldoende

Scholen zijn nog onvoldoende toegerust om kwalitatief goed onderwijs te geven aan vluchtelingenkinderen. Leraren hebben te weinig tijd voor begeleiding, er is onvoldoende geschikt lesmateriaal en er zijn problemen te verwachten bij de traumaverwerking. Meer ondersteuning in de klas en van experts is hard nodig.

Dat blijkt vandaag uit de enquete van kenniscentrum CAOP. Ruim tweeduizend leraren, managers en onderwijsondersteuners uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs vulden de vragenlijst in.

Knelpunten

In totaal denkt 43 procent van alle respondenten dat hun school nog onvoldoende is toegerust om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan asielzoekerskinderen. Vooral juffen en meesters uit het basisonderwijs zien veel knelpunten. De respondenten uit het vo en mbo zijn positiever, maar toch vindt ruim eenderde van hen dat de school nog niet het juiste onderwijs kan bieden.

Zorgen

Er zijn veel zorgen. Zo denkt ruim 60 procent van de leraren en ondersteuners die de enquete invulden, dat ze niet genoeg tijd hebben om vluchtelingenkinderen te begeleiden met hun specifieke problemen. Meer dan de helft geeft aan dat ze geen ervaring hebben en te weinig kennis van de verwerking van trauma's. Ook is er nu nog te weinig geschikt lesmateriaal en verwachten ze taalbarrieres doordat de kinderen niet genoeg taalvaardig zijn. Volgens het CAOP is de ondersteuning van mensen die de moedertaal van vluchtelingkinderen beheersen welkom.

Wat is er nodig? Extra ondersteuning in de klas, bijvoorbeeld door onderwijsassistenten. Meer dan de helft van de geenqueteerden geeft dit aan. Ook zijn er speciale experts nodig, zoals NT2-docenten (Nederlands als tweede taal) en specialisten die met traumaverwerking om kunnen gaan.

Oproep

De AOb riep anderhalve week geleden met 150 andere organisaties al op tot beter onderwijs voor asielzoekerskinderen. Trudy Kerperien, AOb-medewerker Internationale Zaken, gaf toen ook al aan dat er extra ondersteuning nodig is. De AOb is bezig met bijeenkomsten over dit onderwerp. Het blijkt dat leraren vaak op zoek zijn naar tips of lesmateriaal.

Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs schreef gisteren aan de Kamer dat hij signalen had dat jongeren vaak lang op het onderwijs moeten wachten voordat ze naar school kunnen. `Het kost tijd om geschikte huisvesting te vinden, aanpassingen te doen en voldoende geschikt personeel te vinden', aldus Dekker. Het ministerie heeft acties ondernomen om scholen te helpen. `Zo wordt het onder meer mogelijk om met een pabo-diploma voortgezet onderwijs aan vluchtelingen te verzorgen', schrijft Dekker.