Waterinnovatieprijs voor lespakket 'Hoog water op het schoolplein?'

woensdag 2 december 2015 12:39

Dit is een origineel bericht van KNAG

De lesmodule 'Hoog water op het schoolplein?' heeft de Waterinnovatieprijs 2015 gewonnen. De lesmodule is ontwikkeld door het KNAG (Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap) i.s.m. het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Waterschap Rivierenland. Zowel de publieksprijs als de juryprijs in de categorie 'Klaar voor de toekomst' gingen naar deze lesmodule. De prijs werd op 30 november uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst.

De jury oordeelde:

"Het effect van dit sympathieke project is tweeledig. Enerzijds is het een mooie trigger voor de werving van civiel technische studenten. Anderzijds draagt het bij aan de bewustwording van overstromingsgevaar bij hoogwater onder de generatie van de toekomst. De betrokkenheid van jongeren bij hoogwaterveiligheid wordt via de scholen breed uitgezet. Doordat de educatieve boodschap op een speelse manier is verpakt, is het erg aansprekend en toegankelijk. De informatie, die gebruikt is bij de nieuwe waterveiligheidsbenadering, staat centraal in het lespakket. Daarnaast sluit het project goed aan bij de Human Capital Agenda's."

Met 34,5% van de stemmen won de lesmodule ook de publieksprijs.

De winnende lesmodule is bedoeld om scholieren aan het denken te zetten over de kwetsbaarheid van Nederland ten aanzien van overstromingen. Centraal staat een webapplicatie waarmee leerlingen kunnen verkennen wat er gebeurt als dijken of duinen doorbreken in de eigen omgeving: de overstromingsrisicoatlas. De module is gebaseerd op het promotieonderzoek van aardrijkskundedocent Adwin Bosschaart. Kijk voor de lesmodule en de applicatie op www.overstromingsrisicoatlas.nl. Meer informatie over de achtergrond van de lesmodule: http://www.knag.nl/1606.0.html.

De Waterinnovatieprijs wordt ieder jaar door de Unie van Waterschappen uitgereikt aan vernieuwende oplossingen en baanbrekende initiatieven op het gebied van water maken.

*

*

*

*